Detailed Information on Publication Record
2016
Application of Specialized ICT Tools for Measuring Strategic Performance: Empirical Evidence of Contingency Factors
ŠPIČÁK, David and Ladislav ŠIŠKABasic information
Original name
Application of Specialized ICT Tools for Measuring Strategic Performance: Empirical Evidence of Contingency Factors
Name in Czech
Nástroje pro měření strategické výkonnosti: empirická evidence kontingenčních faktorů
Authors
ŠPIČÁK, David (203 Czech Republic) and Ladislav ŠIŠKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Linz, IDIMT-2016 Information Technology, Society and Economy Strategic Cross-Influences, p. 393-401, 9 pp. 2016
Publisher
TRAUNER
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50204 Business and management
Country of publisher
Austria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14560/16:00091228
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-3-99033-869-8
UT WoS
000387756100044
Keywords (in Czech)
Manažerské účetnictví; Informační systémy; ICT; Měření strategické výkonnosti; Business Intelligence
Keywords in English
Management Accounting; Information systems; ICT; Strategic Performance Measurement; Business Intelligence
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 24/4/2020 11:29, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
This study examines the association between using specialized ICT tools – such as Business Intelligence – strategic management accounting techniques and contingency factors, e.g. company size, market characteristics etc. Empirical data collected from Czech and Slovak companies was analyzed using Spearman's rank correlation coefficient. The analysis revealed that the bigger a company is, the more likely it is to use specialized ICT tools for measuring strategic performance. Market characteristics don't seem to play such an important role in this regard. Using specialized ICT tools for measuring strategic performance is positively correlated with using integrated financial and non-financial metrics.
In Czech
Studie zkoumá asociaci mezi používáním specializovaných ICT nástrojů - jako Business Intelligence - technikami strategického manažerského účetnictví a kontingenčními faktory, např. velikostí společnosti, charakteristikami jejího odbytového trhu apod. Empirická data z českých a slovenských podniků jsou analyzována pomocí Spearmanových pořadových korelačních koeficientů. Analýza ukazuje, že čím větší je společnost, tím pravdpěpodobněji používá specializované ICT nástroje pro měření strategické výkonnosti. Charakteristiky trhu nehrály tak významnou roli. Používání specializovaných ICT nástrojů pro měření strategické výkonnosti je navíc pozitivně korelováno s používáním integrovaných finančních a nefinančních měřítek.