D 2016

Application of Specialized ICT Tools for Measuring Strategic Performance: Empirical Evidence of Contingency Factors

ŠPIČÁK, David and Ladislav ŠIŠKA

Basic information

Original name

Application of Specialized ICT Tools for Measuring Strategic Performance: Empirical Evidence of Contingency Factors

Name in Czech

Nástroje pro měření strategické výkonnosti: empirická evidence kontingenčních faktorů

Authors

ŠPIČÁK, David (203 Czech Republic) and Ladislav ŠIŠKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Linz, IDIMT-2016 Information Technology, Society and Economy Strategic Cross-Influences, p. 393-401, 9 pp. 2016

Publisher

TRAUNER

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/16:00091228

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-3-99033-869-8

UT WoS

000387756100044

Keywords (in Czech)

Manažerské účetnictví; Informační systémy; ICT; Měření strategické výkonnosti; Business Intelligence

Keywords in English

Management Accounting; Information systems; ICT; Strategic Performance Measurement; Business Intelligence

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 24/4/2020 11:29, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

This study examines the association between using specialized ICT tools – such as Business Intelligence – strategic management accounting techniques and contingency factors, e.g. company size, market characteristics etc. Empirical data collected from Czech and Slovak companies was analyzed using Spearman's rank correlation coefficient. The analysis revealed that the bigger a company is, the more likely it is to use specialized ICT tools for measuring strategic performance. Market characteristics don't seem to play such an important role in this regard. Using specialized ICT tools for measuring strategic performance is positively correlated with using integrated financial and non-financial metrics.

In Czech

Studie zkoumá asociaci mezi používáním specializovaných ICT nástrojů - jako Business Intelligence - technikami strategického manažerského účetnictví a kontingenčními faktory, např. velikostí společnosti, charakteristikami jejího odbytového trhu apod. Empirická data z českých a slovenských podniků jsou analyzována pomocí Spearmanových pořadových korelačních koeficientů. Analýza ukazuje, že čím větší je společnost, tím pravdpěpodobněji používá specializované ICT nástroje pro měření strategické výkonnosti. Charakteristiky trhu nehrály tak významnou roli. Používání specializovaných ICT nástrojů pro měření strategické výkonnosti je navíc pozitivně korelováno s používáním integrovaných finančních a nefinančních měřítek.