Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1357355, author = {Tůma, František}, article_location = {Brno}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-415}, keywords = {conversation analysis; classroom interaction; research methodology; intersubjectivity}, language = {cze}, issn = {1211-4669}, journal = {Pedagogická orientace}, title = {Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty}, url = {https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6133/5506}, volume = {26}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1357355 AU - Tůma, František PY - 2016 TI - Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty JF - Pedagogická orientace VL - 26 IS - 3 SP - 415-441 EP - 415-441 PB - ČPdS SN - 12114669 KW - conversation analysis KW - classroom interaction KW - research methodology KW - intersubjectivity UR - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6133/5506 L2 - https://journals.muni.cz/pedor/article/view/6133/5506 N2 - Cílem předkládané metodologické studie je pojednat o etnometodologické konverzační analýze jako o metodě uplatnitelné ve výzkumu interakce ve třídě. Studie nastiňuje stav teoretické a metodologické reflexe v této oblasti pedagogického výzkumu (část 1), vymezuje pozici konverzační analýzy a pojednává o intersubjektivitě v interakci, k jejímuž hlubšímu pochopení může konverzační analýza přispět (část 2). Studie dále pojednává o východiscích konverzační analýzy, ze kterých jsou odvozeny principy a postupy při transkribování a analýze dat (část 3). Tyto principy a postupy jsou na vybraných datových ukázkách názorně ilustrovány, přičemž je pozornost věnována i párovým sekvencím, střídání mluvčích a opravám, které představují oblasti zájmu konverzační analýzy (část 4). V závěru textu je pojednáno o kritice konverzační analýzy a některých vývojových tendencích v konverzačněanalytickém výzkumu. Je vyvozeno, že konverzační analýza umožňuje postihnout lokálně utvářené vzájemné porozumění mezi účastníky v interakci a zároveň zohlednit institucionální (didaktické) aspekty interakce ve třídě. ER -
TŮMA, František. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. \textit{Pedagogická orientace}. Brno: ČPdS, 2016, roč.~26, č.~3, s.~415-441. ISSN~1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2016-3-415.
|