2016
“I’m Paying, So I Decide”: Czech ANO as an Extreme Form of a Business-Firm Party
KOPEČEK, LubomírZákladní údaje
Originální název
“I’m Paying, So I Decide”: Czech ANO as an Extreme Form of a Business-Firm Party
Název česky
"Já platím, já rozhodují": České ANO jako extrémní forma strany obchodní firmy
Autoři
KOPEČEK, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
East European Politics and Societies, SAGE, 2016, 0888-3254
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.400
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00088261
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000386914100003
Klíčová slova anglicky
Czech politics; Andrej Babiš; business-firm party; political entrepreneur; ANO
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2017 10:25, Ing. Alena Raisová
V originále
Business-firm parties founded on the initiative of a political entrepreneur are a phenomenon of growing importance in contemporary party politics. In practice, these are either commercial companies, whose structure is used for a political project, or new and separate organisations constructed on business principles. This article examines the case of Czech party ANO (“yes”), established by the owner of the Agrofert holding company Andrej Babiš. The party achieved remarkable success in the 2013 general election. The opportunity for ANO’s success was provided by strong voter dissatisfaction, reinforced by the scandalous circumstances of the centre-right government’s fall. This context created a fertile ground for the introduction of a new entity espousing anti-party, anti-corruption, and anti-political sentiments. In ANO’s organisation and functioning, a strengthening of certain traits characteristic of this type of parties is apparent. A robust system for screening party members and representatives has been gradually put into place, and human resources–style techniques of psychological testing were employed at the party’s inception. Furthermore, the power in the party has been wholly centralised around the leader, and the party’s territorial structures assigned merely service tasks. ANO has also maximised its electoral-professional orientation. The strengthening of the typical traits of a business-firm party can be explained by reference to the party’s origin in the business environment and the notions entertained by its leader. In many respects, Babiš’s party has brought the organisational model of a business-firm party to its limits.
Česky
Stále významnějším fenoménem současné stranické politiky v Evropě jsou strany-firmy založené na iniciativě politického podnikatele. V praxi jde buď o komerční firmu, jejíž struktura je využita pro politický projekt, nebo novou separátní politickou organizaci konstruovanou na bázi obchodních principů. Tento text zkoumá případ ANO Andreje Babiše, jež výrazně uspěla v českých parlamentních volbách roku 2013.
Návaznosti
GAP408/11/0709, projekt VaV |
|