2016
Analytika učení : nový přístup ke zkoumání učení (nejen) ve virtuálním prostředí
JUHAŇÁK, Libor a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Analytika učení : nový přístup ke zkoumání učení (nejen) ve virtuálním prostředí
Název anglicky
Learning analytics : A new approach to the study of learning (not only) in virtual environments
Autoři
JUHAŇÁK, Libor (203 Česká republika, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00091313
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
analytika učení; e-learning; virtuální vzdělávací prostředí; metodologie
Klíčová slova anglicky
learning analytics; e-learning; virtual learning environment; methodology
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2019 14:31, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Cílem studie je představit a popsat nově se formující výzkumnou oblast označovanou jako analytika učení (learning analytics), která se zaměřuje na využití kvantitativních metod v rámci výzkumu učení (převážně) ve virtuálním prostředí. V první části příspěvku se věnujeme historickým kořenům analytiky ve vzdělávání a mapujeme různé inspirační zdroje, ze kterých analytika učení jakožto svébytná oblast výzkumů vychází a čerpá. Dáváme analytiku učení do souvislosti s příbuznými výzkumnými oblastmi v kontextu výzkumů technologiemi podporovaného učení (technology enhanced learning). Druhá část studie se zaměřuje na samotné vymezení analytiky učení a zpřesnění pojmů. Zároveň přibližuje a srovnává některé z užívaných konceptů (úrovně analytiky ve vzdělávání, proces analytiky učení). Třetí část prezentuje hlavní výzkumné směry analytiky učení, které lze identifikovat v doposud publikovaných odborných zdrojích.
Anglicky
The aim of this study is to present and describe an emerging research area known as learning analytics. This research area focuses on the use of quantitative methods in research on learning and teaching especially in virtual environments. In the first part of the paper we discuss the historical roots of analytics in education and we identify various sources of its inspiration. Also, we put learning analytics into context with related research areas in the field of technology enhanced learning. The second part of the study focuses on the definition of learning analytics and clarification of concepts and terms. At the same time, the paper describes and compares some of the main concepts used in the field (macro, meso and micro-levels of analytics in education, learning analytics process). The third part of the study presents the main research directions within the field of learning analytics that were identified in the relevant existing literature.
Návaznosti
MUNI/A/1147/2015, interní kód MU |
|