2016
Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků
STRAKA, OndřejZákladní údaje
Originální název
Akcelerace ve vzdělávání nadaných žáků
Název anglicky
Acceleration in the Education of Gifted Pupils
Autoři
STRAKA, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Svět nadání, Praha, Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2016, 1805-7217
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00091361
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
akcelerace, nadání, vzdělávání
Klíčová slova anglicky
acceleration; giftedness; education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2016 19:17, Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
V originále
Článek je přehledovou studií, která mapuje výzkumy akcelerace jako jednoho ze základních postupů, které se uplatňují při vzdělávání nadaných žáků. V článku jsou nejprve vymezeny její základní typy – obsahová a ročníková a uvedeny některé příklady. Dále jsou představeny významné zahraniční studie, které se zabývaly zejména efektivitou akcelerace a jejím dopadem na studijní výsledky žáků a na důležité emoční a sociální aspekty. Na závěr se článek věnuje otázce kritérií pro rozhodnutí, zda akcelerace je či není vhodná v případě konkrétního dítěte.
Anglicky
The article is an overview study of research on accceleration as one of the basic methods applied in education of gifted pupils. In a present article, its basic types – namely content-based and grade-based acceleration, are specified at the beginning and some examples are mentioned. In the following sections, several important studies from abroad are presented which deal especially with effects of acceleration on academic outcomes and on important emotional and social aspects. In the end the article deals with criteria that should be used while deciding whether to accelerate or not a particular child.
Návaznosti
MUNI/A/1190/2015, interní kód MU |
|