J 2016

Metodologické otázky srovnávací pedagogiky : podněty pro koncipování komparativních studií

RABUŠICOVÁ, Milada a Klára ZÁLESKÁ

Základní údaje

Originální název

Metodologické otázky srovnávací pedagogiky : podněty pro koncipování komparativních studií

Název anglicky

Methodological Issues in Comparative Education : Inspiration for Designing Comparative Studies

Autoři

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí) a Klára ZÁLESKÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2016, 1805-9511

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00091362

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Comparative education; purposs of comparative research; designs of comparative studies; case studies; large-scale surveys; methods of data collection; comparison approach; and localization of cases

Štítky

Změněno: 18. 4. 2017 15:10, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Cílem je v kritickém přehledu zhodnotit metodologické postupy, jež se objevily ve srovnávací pedagogice v průběhu jejího nedávného vývoje a jež jsou využívány aktuálně. Zdroje autorky hledaly převážně v zahraniční literatuře posledních dvou dekád. Metodologické otázky srovnávací pedagogiky se obvykle řeší v kategoriích účelů srovnávacích studií (deskripce, analýza, explanace, predikce), výzkumných paradigmat (kvalitativní, kvantitativní, kombinace), výzkumných designů (případové studie, large-scale surveys), různých teoretických a metodologických přístupů (pluralita metod a výzkumných technik), modelů komparace a šířky a hloubky záběru srovná- vacích studií (lokální, regionální, globální), využívaných zdrojů (vlastní sběr dat, metaanalýza existujících dat, dokumenty), role výzkumníků a konečně jejich metodologických limitů. Účelem je poskytnout čtenáři obrázek o možných variantách, s nimiž může výzkumník vstupovat do designování své srovnávací studie, a to v některých případech i s příklady již realizovaných srovnávacích výzkumů.

Anglicky

The aim of this paper is to discuss methodological approaches which have emerged in comparative education during its recent development and which have been currently using, in the form of critical review. Authors have sought information primarily in the foreign literature over the last two decades. Methodological issues in comparative education are usually addressed through the following categories: purpose of comparative studies (description, analysis, explanation, prediction), research design (case studies, large-scale surveys), various theoretical and methodological approaches (plurality of methods and research techniques), models of comparison and the width and depth of comparative studies (local, regional, global), used sources (data collection, meta-analysis of existing data, documents), the role of researchers and finally methodological limits of comparative studies. The purpose of this paper is to provide a picture of possible options, which researchers could start with in designing their own comparative studies, in some cases also followed by examples of already existing comparative researches.

Návaznosti

MUNI/A/1147/2015, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty