2016
The voice of a terrorist : how literary archetype of a terrorist revolutionary changed through time in Russian literature of the second half of the 19th and the beginning of the 20th century
KRULIŠOVÁ, Kateřina JudithZákladní údaje
Originální název
The voice of a terrorist : how literary archetype of a terrorist revolutionary changed through time in Russian literature of the second half of the 19th and the beginning of the 20th century
Název česky
Hlas teroristy : jak se literární archetyp teroristy revolucionáře měnil v ruské literatuře druhé poloviny XIX. a začátku XX. století
Autoři
KRULIŠOVÁ, Kateřina Judith (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
ICLA, 21st World Congress of the International Comparative Literature Association, 21.7.-27.7. 2016, Vienna, 2016
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00091442
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
terorista; revolucionář; mýtus; archetyp; ruská literatura
Klíčová slova anglicky
Terroris; Revolutionary; Myth; Archetype; Russian Literature
Štítky
Změněno: 24. 4. 2017 16:22, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Russian literature adapted to new reality in the second half of the nineteenth century after the first assassinations which turned attention of the public to newly emerging phenomenon of individual political terrorism. The neccessity to grasp the controversial theme of political murder brought many authors to the representation of a terrorist act and its main agent – a terrorist revolutionary. The way the terrorist revolutionary was treated in literature developed through times. This paper deals with different kinds of representation of a literary character of the terrorist revolutionary that either supported or disrupted the overall myth about the terrorist. The language of the depiction the author used to present the character of the terrorist revolutionary to a reader changed with every written novel, short story or a poem dedicated to this theme. The change can be observed in the changing archetypes used with respect to the character of the terrorist that implied either positive or negative conotations and hence contributed to further development of the myth. Works by Fyodor Dostoyevsky, Leo Tolstoy, Ivan Turgenev, Boris Savinkov, Leonid Andreyev and many others who contributed to the development of the myth in the 19th and 20th century will be analyzed from the point of view of different means of expression that created the particular archetype of a terrorist revolutionary in literature.
Česky
Ruská literatura se přizpůsobila nové realitě po prvních teroristických činech ve druhé polovině XIX. století, kdy se společnost teprve seznamovala s nově vznikajícím fenoménem individuálního politického terorismu. Potřeba nějakým způsobem uchopit kontroverzní téma politické vraždy přivedla mnohé autory k popisu terorismu a teroristy v literatuře. Způsob tohoto popisu prošel od poloviny XIX. do počátku XX. století dramatickým vývojem. Příspěvek pojednává o různých způsobech reprezentace postavy teroristy revolucionáře, které buď přispívaly k rozvoji literárního mýtu o teroristovi, nebo ho rozrušovaly. Tato proměna se odráží ve změně archetypu, ke kterému jednotliví auoři postavu teroristy vztahovali, aby tak podpořili svůj pozitivní, nebo negativní postoj k problematice. Literární díla Fjodora Dostojevského, Lva Tolstého, Ivana Turgeněva, Borise Savinkova, Leonida Andrejeva a mnohých dalších, která přispěla ke vzniku a rozvoji literárního mýtu budou analyzována z hlediska měnících se výrazových prostředků a způsobu popisu, které vytvářely konkrétní archetyp.
Návaznosti
MUNI/A/0959/2015, interní kód MU |
|