2016
Srovnání postav teroristek v díle Borise Savinkova Kůň bledý a Leonida Andrejeva Povídka o sedmi oběšených
KRULIŠOVÁ, Kateřina JudithZákladní údaje
Originální název
Srovnání postav teroristek v díle Borise Savinkova Kůň bledý a Leonida Andrejeva Povídka o sedmi oběšených
Název anglicky
Comparison of Literary Characters of Female Terrorists in Boris Savinkov's The Pale Horse and Leonid Andreyev's The Seven Who Were Hanged
Autoři
KRULIŠOVÁ, Kateřina Judith (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, od s. 31-39, 9 s. 2016
Nakladatel
Tribun EU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00091445
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-263-1059-4
Klíčová slova česky
terorista; revolucionář; mýtus; archetyp; ženské postavy; ruská literatura
Klíčová slova anglicky
Terrorist; Revolutionary; Myth; Archetype; Female Characters; Russian Literature
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2017 13:00, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
Text se zabývá srovnáním dvou různých přístupů k zobrazení ženy teroristky v textech, které se staly součástí revoluční mytologie na začátku XX století. Ruská literatura, ve které se postava teroristy revolucionáře vyskytovala od publikace knihy Podpolnaja Rossija Stěpňaka-Kravčinského, se se vznikem Strany socialistů revolucionářů, kde bylo zastoupení žen větší, než kdy dříve, zaměřila na postavu teroristky. Boris Savinkov v Koni Bledém a Leonid Andrejev v Povídce o sedmi oběšených zobrazují teroristku jako členku teroristické organizace a navzdory pokusům představit ženu jako řadovou členku skupiny, autoři propojují postavu teroristky s archetypy, které jsou čistě ženské.
Anglicky
The paper deals with comparison of different ways of portraying a female terrorist revolutionary in texts that became a part of a revolutionary mythology at the beginning of XX century. Russian literature, dealing with the character of a terrorist revolutionary since the publication of Sergei Stepniak-Kravchinsky’s Underground Russia focused on the charater of a female terrorist with forming the Party of Socialist Revolutionaries where the representation of women was higher than ever before. Boris Savinkov in The Pale Horse and Leonid Andreyev in The Seven Who Were Hanged both depicted a female terrorist as a member of a terrorist group but despite the atempts to introduce the woman as a common member of the group the authors interconnected her character with archetypes that are asscociated solely with a woman.
Návaznosti
MUNI/A/0959/2015, interní kód MU |
|