D 2016

Srovnání postav teroristek v díle Borise Savinkova Kůň bledý a Leonida Andrejeva Povídka o sedmi oběšených

KRULIŠOVÁ, Kateřina Judith

Základní údaje

Originální název

Srovnání postav teroristek v díle Borise Savinkova Kůň bledý a Leonida Andrejeva Povídka o sedmi oběšených

Název anglicky

Comparison of Literary Characters of Female Terrorists in Boris Savinkov's The Pale Horse and Leonid Andreyev's The Seven Who Were Hanged

Autoři

KRULIŠOVÁ, Kateřina Judith (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Z dějin literární vědy : metody a přístupy II, od s. 31-39, 9 s. 2016

Nakladatel

Tribun EU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00091445

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-263-1059-4

Klíčová slova česky

terorista; revolucionář; mýtus; archetyp; ženské postavy; ruská literatura

Klíčová slova anglicky

Terrorist; Revolutionary; Myth; Archetype; Female Characters; Russian Literature

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2017 13:00, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Text se zabývá srovnáním dvou různých přístupů k zobrazení ženy teroristky v textech, které se staly součástí revoluční mytologie na začátku XX století. Ruská literatura, ve které se postava teroristy revolucionáře vyskytovala od publikace knihy Podpolnaja Rossija Stěpňaka-Kravčinského, se se vznikem Strany socialistů revolucionářů, kde bylo zastoupení žen větší, než kdy dříve, zaměřila na postavu teroristky. Boris Savinkov v Koni Bledém a Leonid Andrejev v Povídce o sedmi oběšených zobrazují teroristku jako členku teroristické organizace a navzdory pokusům představit ženu jako řadovou členku skupiny, autoři propojují postavu teroristky s archetypy, které jsou čistě ženské.

Anglicky

The paper deals with comparison of different ways of portraying a female terrorist revolutionary in texts that became a part of a revolutionary mythology at the beginning of XX century. Russian literature, dealing with the character of a terrorist revolutionary since the publication of Sergei Stepniak-Kravchinsky’s Underground Russia focused on the charater of a female terrorist with forming the Party of Socialist Revolutionaries where the representation of women was higher than ever before. Boris Savinkov in The Pale Horse and Leonid Andreyev in The Seven Who Were Hanged both depicted a female terrorist as a member of a terrorist group but despite the atempts to introduce the woman as a common member of the group the authors interconnected her character with archetypes that are asscociated solely with a woman.

Návaznosti

MUNI/A/0959/2015, interní kód MU
Název: Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách
Investor: Masarykova univerzita, Generační konflikt a jeho odraz ve slovanských literaturách, jazycích a kulturách, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty