Detailed Information on Publication Record
2016
Aqua Aerobics with Accessories and its Influence on Subjective Well-being of Students
JANOŠKOVÁ, HanaBasic information
Original name
Aqua Aerobics with Accessories and its Influence on Subjective Well-being of Students
Name in Czech
Aqua aerobic s pomůckami a jeho vliv na subjektivní pohodu studentů
Authors
JANOŠKOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Zagreb, Physical Education and New Technologies, p. 91-102, 12 pp. 2016
Publisher
CROATIAN KINESIOLOGY ASSOCIATION
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Croatia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/16:00091499
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-953-7965-05-1
Keywords (in Czech)
aqua aerobik; studenti VŠ; subjektivní pohoda; pomůcky pro aqua aerobik
Keywords in English
Aqua aerobic; University Students; Subjective Well-Being; accessories for aqua aerobics
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/3/2017 14:18, PaedDr. Hana Janošková, Ph.D.
V originále
In our research, we have focused on identifying the current mental state of students at Brno University who regularly attended physical education sessions, in particular their subjective feelings of well-being. Our research was carried out in an aqua aerobics class with and without aqua aerobics accessories. This class is very popular with students and, beyond the aerobic effect, provides them with pleasant feelings associated with movement in the water, which many experience as very liberating. When moving in water, one is exposed to a range of factors. An individual’s pleasant feelings in the water depend on how their body responds to these factors. The body is exposed to water temperature and hydrostatic pressure. Much of the support and locomotor system is lightened, which greatly facilitates movement especially that of the spine and joints. Risk of injury in water is therefore reduced to minimum. Introducing new modern accessories makes the exercise more strenuous and thus makes the intended strengthening feasible. New accessories render the exercise, and by extension the lessons, more attractive.
In Czech
V našem výzkumném šetření jsme se zaměřili na problematiku zjišťování aktuálních psychických stavů, zejména subjektivní spokojenosti u studentů s VŠ, kteří navštěvovali pravidelnou výuku tělesné výchovy. Náš výzkum se uskutečnil v prostředí aqua aerobiku s pomůckami i bez, který je studenty velmi oblíben a kromě aerobního efektu jim přináší také radost z pohybu ve vodě, který je pro mnohé z nich značně osvobozující. Při pohybu ve vodě je jedinec vystaven působení řady vlivů. Příjemný pocit člověka ve vodě záleží na tom, jak se jeho organizmus s těmito vlivy vyrovná. Působí na něj teplota vody a hydrostatický tlak. Velká část podpůrného i pohybového aparátu je odlehčována, což velmi usnadní pohyb zejména páteře a kloubů. Riziko poranění se ve vodě proto snižuje na minimum. Zařazením nových moderních pomůcek se cvičení stává náročnějším, je možné dosáhnout cíleného posílení. Nové pomůcky zvyšují atraktivitu cvičení, a tím i výuky.