HANUŠOVÁ, Světlana, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK, Jan MAREŠ and Tomáš KOHOUTEK. Proč odcházejí začínající učitelé ze školství? (Why do novice teachers leave schools?). In XXIV. ročník ČAPV Síťování v pedagogickém výzkumu. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?
Name in Czech Proč odcházejí začínající učitelé ze školství?
Name (in English) Why do novice teachers leave schools?
Authors HANUŠOVÁ, Světlana, Eva MINAŘÍKOVÁ, Tomáš JANÍK, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK, Jan MAREŠ and Tomáš KOHOUTEK.
Edition XXIV. ročník ČAPV Síťování v pedagogickém výzkumu, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) začínající učitel; odchod z profese; objektivní faktory
Keywords in English novice teacher; drop-out; objective factors
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D., učo 33747. Changed: 17/2/2017 10:34.
Abstract
Cílem příspěvku je prezentace dílčích výsledků výzkumného šetření zaměřeného na začínající učitele na základních školách. Sledovali jsme, jak začínající učitelé vnímají (1) svoje třídy a žáky, (2) kolegy, (3) školu a její klima, (4) vedení školy, (5) komunitu blízkou škole a (6) společenský kontext a jak to ovlivňuje jejich rozhodnutí odejít nebo setrvat ve škole/školství, případně jak se jejich pohled mění v průběhu jednoho školního roku.
Abstract (in English)
The aim of the presentation was the discussion of partial results of a research project focussing on novice teachers at primary and lower-secondary schools. We explored how novice teachers’ perceived (1) their classes and pupils, (2) their colleagues, (3) the school and its climate, (4) the school management, (5) the community and parents, and (6) the social context and how their perception influenced their decision to either change schools or leave the teaching profession.
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 22/5/2024 17:46