KATRŇÁK, Tomáš, Natálie SIMONOVÁ a Laura FÓNADOVÁ. From Quantitative to Qualitative Differences: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century. Research in Social Stratification and Mobility. 2016, roč. 46, December, Part B, s. 157-171. ISSN 0276-5624. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.009.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From Quantitative to Qualitative Differences: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century
Autoři KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Natálie SIMONOVÁ (203 Česká republika) a Laura FÓNADOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Research in Social Stratification and Mobility, 2016, 0276-5624.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.033
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00088306
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.009
UT WoS 000389207500007
Klíčová slova česky vzdělání nerovnost sociální stratifikace nerovné šance střední vzdělávání
Klíčová slova anglicky education inequality social stratifcation unequal chances Czech secondary school system
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Změněno: 4. 1. 2017 14:42.
Anotace
This article examines secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. We analyzedthe consequences of educational expansion on odds to achieve secondary education with a school-leavingcertificate (SLC) by social origin. We utilize the theories of maximally maintained inequality – MMI(Raftery & Hout, 1993) and effectively maintained inequality – EMI (Lucas, 2001). We analyzed data fromPISA 2000 to 2009 for the Czech Republic. We support EMI theory against MMI. Quantitative (vertical)differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to MMI assumptions, theodds of achieving a school-leaving certificate (SLC) are increasing for children from the lower socialclasses, but only in a less academic type of secondary education. According to EMI assumptions, thisincrease occurs because qualitative (horizontal) diversification of schools with a SLC has been rising.Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance in more academic schools (i.e. grammarschools with a SLC).
Návaznosti
GB14-36154G, projekt VaVNázev: Dynamika změny v české společnosti
Investor: Grantová agentura ČR, Dynamika změny v české společnosti
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 05:45