ŘÍMÁNKOVÁ, Anna a Martin SEDLÁČEK. Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 21, č. 3, s. 107-129. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybrané strategie podvádění žáků a autoregulace učení
Název anglicky Selected Cheating and Self-Regulated Learning Strategies in Upper Secondary School Students
Autoři ŘÍMÁNKOVÁ, Anna (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin SEDLÁČEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00091623
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2016-3-6
Klíčová slova česky podvádění ve školní třídě; autoregulace učení; autoregulační dovednosti; prospěch; pohlaví; střední školy
Klíčová slova anglicky classroom cheating; self-regulated learning; self-regulation skills; grade point average; gender; upper secondary schools
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2017 17:11.
Anotace
Článek se zabývá problematikou faktorů ovlivňujících podvádění u žáků středních škol. Cílem je objasnit, zda je míra využívání některých strategií školního podvádění vysvětlitelná faktory autoregulace učení a prospěchem. Data byla získána pomocí dotazníkového šetření (N = 346), podrobena explorativní faktorové analýze a následně standardní metodě vícenásobné lineární regrese. Výsledky, jež tento příspěvek představuje, ukazují, že k méně častému podvádění vede lepší prospěch žáků a rovněž vyšší míra některých autoregulačních dovedností. Také bylo z jištěno, že jiné z dovedností spadající pod autoregulaci učení naopak frekvenci školního podvádění lehce navyšují. Žáci s vyšší mírou těchto dovedností jsou sice stále primárně zaměře- ni na studium, zdá se ale, že za jistých okolností je poměrně ochotně kombinují se strategiemi podvádění.
Anotace anglicky
The paper focuses on factors that influence cheating among upper secondary school students. It explains how the rate of the use of some cheating strategies in schools is determined by factors of self-regulated learning and the grade point average (GPA). The data were collected by a questionnaire survey (N = 346) and analyzed using exploratory factor analysis and the standard method of multi-linear regression. The results show that a higher GPA and a higher level of some self-regulated skills lead to a decreased frequency of cheating. On the other hand, some other self-regulated learning skills slightly increase the frequency of cheating. Students with higher levels of these skills appear at times to willingly combine these skills with cheating strategies despite the fact that studying is a primary priority for them.
Návaznosti
MUNI/A/1147/2015, interní kód MUNázev: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 14:51