ODVÁRKOVÁ, Zuzana a Petr VESELÝ. Vliv barevných folií na dyslexii. In XXIII. výroční sjezd České kontaktologické společnosti, Nymburk. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vliv barevných folií na dyslexii
Název anglicky Effect of colour overlays to dyslexia
Autoři ODVÁRKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí) a Petr VESELÝ (203 Česká republika, domácí).
Vydání XXIII. výroční sjezd České kontaktologické společnosti, Nymburk, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 30200 3.2 Clinical medicine
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14110/16:00091666
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Klíčová slova anglicky dyslexia; colour overlays
Štítky EL OK
Změnil Změnila: Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková, učo 9005. Změněno: 25. 11. 2016 11:26.
Anotace
Dyslexie je často diagnostikovaná specifická porucha učení, mezi jejíž příznaky se řadí zdvojování písmen, přeskakovaní slov, vlnění řádku, zamlžování textu atd. Cílem studie bylo zjistit, jakého vlivu na dyslektické děti dosahuje změna pozadí čteného textu a změna kontrastu, provedená předložením barevné folie před text. Do studie bylo zařazeno 72 dětí, rozřazených do zkoumané skupiny dyslektiků (36 dětí) a do skupiny kontrolní, nedyslektických dětí (36 dětí). K výzkumu byly použity čtyři barevné odstíny folií – žlutý, růžový, modrý a zelený. V rozřazovacím testu byl nejprve vybrán ve spolupráci s dětmi vhodný odstín folie, poté děti četly text střídavě s kontrolní, tj. čirou, folií a barevnou folií, každá část trvala po dobu třiceti sekund. Z naměřených výsledků vyplývá zlepšení při čtení u dyslektické skupiny o 2 slova, což je 6 %, přičemž takový výsledek je podle t-testu hodnocen jako statisticky významný. U kontrolní nedyslektické skupiny bylo zaznamenáno zlepšení o 1,6 slova, což odpovídá 3,7 %, a to podle t-testu rovněž představuje statisticky významný rozdíl. Avšak rozdílnost mezi zlepšením dyslektické a nedyslektické skupiny není podle t-testu hodnoceno jako statisticky významný rozdíl. Studie ukazuje pozitivní vliv na čtení při používání barevných folií, které zvyšují rychlost čtení u dyslektických i nedyslektických dětí.
Anotace anglicky
Dyslexia is very often diagnosed specific learning disorders. Individuals describe a lot of symptoms like: jumping of letters and whole words in the line, uncomfortable glare, and fogging of the text, occasional double vision of letters etc. Study deals of using colour transparent overlays as compensatory aid for dyslectic children. This study included 72 pupils. To the study 36 dyslectic children of twelve years old were put and 36 non-dyslectic children of ten years old as control group. The four tints of overlays were used for study (yellow, pink, blue and green). A green tint of overlay decreased symptoms of dyslexia the most. On the contrary a yellow tint was used at least. Acceleration of reading with colour overlays occurred in almost 75 % of dyslectic children. Overage improvement with colour overlays was in the case of dyslectic children 6 % whereas improvement of non-dyslectic group was 3,7 %. Differences of improvement between both groups are 2,3 %. Study shows positive effect for reading with colour overlays at dyslectic and non-dyslectic children.
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 06:33