J 2016

Význam tlakové mapy (pressure mapping system) pro pacienty s mobilitou na vozíku

VAŠÍČKOVÁ, Lia, Jarmila SIEGELOVÁ a Michal MAŠEK

Základní údaje

Originální název

Význam tlakové mapy (pressure mapping system) pro pacienty s mobilitou na vozíku

Název anglicky

The Relevance of Pressure Mapping System in Wheelchair Mobility

Autoři

VAŠÍČKOVÁ, Lia (203 Česká republika, domácí), Jarmila SIEGELOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal MAŠEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie, Brno, Ambit Media, 2016, 1210-7859

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30000 3. Medical and Health Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.368

Kód RIV

RIV/00216224:14110/16:00091714

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000387387800003

Klíčová slova česky

mobilita na vozíku; léze míšní; pressure mapping system Conformat; dekubity; postura

Klíčová slova anglicky

wheelchair mobility; spinal cord injury; pressure mapping system Conformat; pressure ulcers; sitting posture

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 12. 2016 09:16, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Anotace

V originále

Cíl: Cílem je zhodnotit využití tlakové mapy (Pressure Mapping System; PMS) při komplexním vyšetření spinálních pacientů s mobilitou na vozíku. Soubor a metodika: Zpracován byl soubor 29 pacientů, kteří byli vyšetřeni v rámci spinální ambulance celoživotní péče FN Brno v roce 2015 (podrobná anamnéza, klinické vyšetření sedu ve vozíku a vleže a vsedě na lehátku, vyšetření PMS, fotodokumentace sedu ve vozíku). Výsledky: Z celkového počtu 21 mužů a osmi žen utrpělo lézi míšní 26 pacientů úrazem. U jednoho muže a dvou žen se jednalo o neúrazovou etiologii. Všichni se pohybovali na mechanickém vozíku. Rozložení tlaku na sedacím polštáři u jednotlivých pacientů ukázalo, že u 10 byl tlak pod hrboly sedacích kostí pod 100 mm Hg (průměr 80 ± 24 mm Hg vlevo, 91 ± 24 mm Hg vpravo). U 12 pacientů byla jednostranná patologie tlaku nad 100 mm Hg pod hrbolem sedací kosti (průměr 93 ± 21 m m Hg vlevo, průměr 103 ± 36 mm Hg vpravo). U sedmi byla oboustranná patologie nad 100 mm Hg pod hrbolem sedací kosti (průměr 128 ± 19 mm Hg vlevo, 117 ± 21 mm Hg vpravo). Rozdíly byly ověřeny jako významné u tlaku pod hrbolem sedací kosti vlevo. Závěr: Ověřili jsme, že vyšetření pomocí PMS vhodně doplňuje komplexní posouzení pacienta s mobilitou na vozíku.

Anglicky

Aim: The aim of the study was to evaluate the use of the Pressure Mapping System (PMS) to comprehensively evaluate spinal cord-injured (SCI) patients with wheelchair mobility. Materials and methods: A cohort of 29 patients with both traumatic and non-traumatic aetiology was analysed. The patients were examined at the spinal outpatient clinic for life-long care at the University Hospital Brno in 2015. The examination included detailed medical history, clinical evaluation while sitting in a wheelchair, laying and sitting on an examination couch, clinical evaluation of pressure on a seating cushion using PMS, photo documentation of sitting in a wheelchair. Results: Of the total of 21 men and eight women with SCI, 26 had a traumatic lesion (20 men and six women). Three (one man and two women) had non-traumatic aetiology. All were mobile on a mechanical wheelchair. The distribution of pressure on a seating cushion showed that the pressure under ischial tuberosities was lower than 100 mm Hg in 10 patients (mean 80 ± 24 mm Hg left, 91 ± 24 mm Hg right). Unilateral pathology of pressure above 100 mm Hg under an ischial tuberosity was found in 12 patients (mean 93 ± 21 mm Hg left, 103 ± 36 mm Hg right). We found bilateral pathology of pressure over 100 mm Hg under both ischial tuberosities in seven patients (mean 128 ± ± 19 mm Hg left and 117 ± 21 mm Hg right). Statistically signifi cant diff erences in pressure were only found under the left ischial tuberosity. Conclusion: We verified that examination with PMS is an appropriate element of comprehensive assessment of patients with wheelchair mobility.