2016
Monografie o Vladimíru Šmilauerovi
HLADKÁ, ZdeňkaZákladní údaje
Originální název
Monografie o Vladimíru Šmilauerovi
Název anglicky
A monograph on Vladimír Šmilauer
Autoři
Vydání
2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Recenze
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Vladimír Šmilauer
Klíčová slova anglicky
Vladimir Smilauer
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 11. 2016 18:24, prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D.
V originále
Recenze detailně referuje o monografii Martiny Šmejkalové „Praporu věren i ve ztraceném boji. Vladimír Šmilauer – život a dílo filologa (1895–1983)“, vydané v r. 2015 nakladatelstvím Academia. Oceňuje komplexnost rozsahově i obsahově úctyhodně pojatého díla, jež přineslo chybějící portrét významného lingvistiky a zároveň podalo obraz českého jazykovědného myšlení 20. století. Pozitivně hodnotí též autorčin kvalifikovaný vhled do Šmilauerova pedagogicko-didaktického působení, sledovaného i prizmatem dnešních poznatků a výukových potřeb. Za diskutabilní však recenze považuje až přílišnou faktografickou zahuštěnost a popisnost práce. (Vyjádření anonymního posuzovatele NŘ k uvedené recenzi: „Výborný příspěvek, který se vyrovnal s předloženým textem s nejvyšší možnou mírou. Přináší souhrnný pohled na rozsáhlé informace obsažené v rozebírané publikaci, vyzdvihuje klady a citlivě upozorňuje na některé přehnané požadavky na čtenáře. Vzhledem k rozsahu díla je napsán velmi čtivě a myslím, že pomůže četbě recenzované knihy.“)
Anglicky
A detailed review of Martina Šmejkalová’s monograph „Praporu věren i ve ztraceném boji. Vladimír Šmilauer – život a dílo filologa (1895–1983)“, published by Academia publishing house in 2015. The review honours the monograph for its complex contents and extent, bringing a missing portrait of a significant linguist, providing also a view of Czech 20th century linguistic thinking. The author’s qualified insight into Šmilauer’s pedagogical and didactic activities, seen through the lens of today’s knowledge and needs of education, is also viewed positively. Too high condensation of factual aspects and the focus on description, on the other hand, are seen as disputable by the reviewer.