a 2016

Hva er det for noe? Implisitt performativitet i Ingmar Bergmans tekster

STEHLÍKOVÁ, Karolína

Základní údaje

Originální název

Hva er det for noe? Implisitt performativitet i Ingmar Bergmans tekster

Název česky

Co je to? Implicitní performativita v textech Ingmara Bergmana

Název anglicky

What is it? Implicit Performativity in the texts of Ingmar Bergman

Vydání

konference International Association of Scandinavian Studies, IASS 2016, 2016

Další údaje

Jazyk

norština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Ingmar Bergman performativita

Klíčová slova anglicky

Ingmar Bergman performativity
Změněno: 31. 8. 2021 12:18, Mgr. Karolína Stehlíková, Ph.D.

Anotace

V originále

Ingmar Bergman blir betraktet foerst og fremst som fremstaaende filmregissoer. Hans autobiografiske boeker blir betraktet som en interessant bilag til hans filmverker. Lesere kjenner ogsaa manuser av hans filmer som er blitt publisert og betegnes som „filmberattälser“. Bak alle Bergmans verker staar alikevel en tekst som fungerer som partitur og som vaakner til liv avhengig av hvem som leser den. Mitt maal er aa bevise at hos Bergman fins performativiteten allerede paa tekstnivaa og at den staar i bakgrunnen av nye adaptasjoner av Bergmans tekster.

Anglicky

Ingmar Bergman is perceived to be the prominent film director. His autobiographical books are considered to be an interesting supplement to his film works. Readers are familiar also with his film scripts, which had been published and are characterised as „filmberattälser“. Behind all Bergman‘s works is after all a text, which functions as a score waking to life abstractedly from who the reader is. My aim is to prove that Bergman’s works are performative already at the text level and that it is this performativity, which forms the background of new adaptations of Bergman‘s texts.

Návaznosti

MUNI/A/1130/2015, interní kód MU
Název: Aktuální metodologické trendy teatrologického výzkumu (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální metodologické trendy teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty