J 2016

„Ich will mir gar nicht alles merken, was mich betrifft.“ Autobiographische Texte von H. M. Enzensberger und Peter Schneider

URVÁLEK, Aleš

Základní údaje

Originální název

„Ich will mir gar nicht alles merken, was mich betrifft.“ Autobiographische Texte von H. M. Enzensberger und Peter Schneider

Název česky

„Ich will mir gar nicht alles merken, was mich betrifft.“ Autobiografie H. M. Enzensbergera a Petera Schneidera

Název anglicky

„Ich will mir gar nicht alles merken, was mich betrifft.“ Autobiographical texts of H. M. Enzensberger and Peter Schneider

Autoři

URVÁLEK, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Germanica Wratislaviensia. Ansätze - Begründungen - Maßstäbe, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2016, 0239-6661

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00091918

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

autobiografie; skepse; moralizování

Klíčová slova anglicky

autobiographical texts; Schneider; Enzensberger

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2017 17:34, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Der Beitrag stellt die autobiographischen Texte von H. M. Enzensberger und P. Schneider nebeneinander, um die Übergänge zwischen der Semantik der sogenannten skeptischen Generation (Autoren, die zwischen 1925 – 1930 geboren sind, also G. Grass, M. Walser, R. Baumgart, J. Fest) und der Generation des Jahres 1968 (hier P. Schneider) zu ermitteln. Er geht der Aufforderung von Schneider nach, man sei verpflichtet, die eigenen früheren Irrtümer einzugestehen, und versucht zu bergründen, warum Enzensberger auf diese Aufforderung in seinen Texten überhaupt nicht eingegangen ist. Die Analyse bettet die Enzensbergersche Autobiographie Tumult in den Kontext der intra- und intergenerationellen Perspektive ein, um die Hypothese zu überprüfen, in wie fern Enzensberger an das Jahr 1968 mit derselben Erzählstrategie herangeht, mit der seine Generationsgenossen über ihre Jugendjahre unter Hitler geschrieben haben.

Anglicky

This study compares autobiographical texts of H. M. Enzensberger and P. Schneider and tries to describe transitions between semantics of the so called skeptical generation (authors born 1925 – 1930, here G. Grass, M.Walser, R. Baumgart, J. Fest) and 68’ generation. It is based on a Schneider’s proclamation that an intellectual is obliged to admit their former errors and mistakes. Further it tries to clarify why Enzensberger was not going to fulfill this proclamation in his texts. This analysis puts Enzensberger’s autobiography ”Tumult“ (2014) into the intragenerational and intergenerational perspective. The main aim of this study is then to prove how much Enzensberger’s narrative strategy pairs with the strategy of his generation peers writing about their apprenticeship years under the rule of the Nazis.

Návaznosti

MUNI/A/1158/2015, interní kód MU
Název: Vývojové tendence současného německého jazyka a literatury, zejména v česko-německé konfrontaci, včetně skandinavistiky a nederlandistiky (Akronym: SV 2016 ÚGNN)
Investor: Masarykova univerzita, Vývojové tendence současného německého jazyka a literatury, zejména v česko-německé konfrontaci, včetně skandinavistiky a nederlandistiky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty