Detailed Information on Publication Record
2016
Rytmus v japonskej poézii ako možné spojivo s ďalekými kontinentálnymi kultúrami
RUMÁNEK, IvanBasic information
Original name
Rytmus v japonskej poézii ako možné spojivo s ďalekými kontinentálnymi kultúrami
Name in Czech
Rytmus v japonské poezii jako možné spojení s dalekými kontinentálními kulturami
Name (in English)
Rhythm in Japanese poetry as a possible link with continental cultures
Authors
Edition
10. výroční česko-slovenská sinologická konference, 2016
Other information
Language
Slovak
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
rytmus; sylabický rytmus; časomíra; prozodie; nó; hiranori; kusemai; imajó; Iroha-uta; homérský hexametr; sapfická strofa;
Keywords in English
rhythm; syllabic rhythm; quantitative prosody; Noh; hiranori; kusemai; imayo; Irohauta; Homeric hexametre; Sapphic strophe;
Tags
International impact
Změněno: 21/2/2017 15:09, Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D.
V originále
Japonský rytmus hiranori v nó je špecifickou kombináciou nepárneho sylabického rytmu a časomiery v 12-dobovom takte, ktorej paralelu vidím v časomerných rytmoch indických a gréckych v Strednej Ázii, kde mohli preniknúť do mahájánového rituálu podobne ako hellénistická skulptúra a cez Čínu sa potom dostať až do Japonska.
In Czech
Japonský rytmus hiranori v nó je specifickou kombinací lichého sylabického rytmu a časomíry v 12-dobovém taktu, jejíž paralelu vidím v časoměrných rytmech indických a řeckých v Střední Asii, kde mohly proniknout do mahájánového rituálu podbně jako hellénistická skulptúra a přes Čínu se pak dostat až do Japonska.
In English
Japanese rhythm hiranori in Noh is a specific combination of an odd syllabic rhythm and a 12-beat quantitative metre. The latter has a parallel in the Indian and Hellenistic quantitative metres in Central Asia where these could penetrate into the Mahayana ritual, similarly to the Hellenistic sculpture, and cross China to ultimately reach Japan.