RUMÁNEK, Ivan. Rytmus v japonskej poézii ako možné spojivo s ďalekými kontinentálnymi kultúrami (Rhythm in Japanese poetry as a possible link with continental cultures). In 10. výroční česko-slovenská sinologická konference. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rytmus v japonskej poézii ako možné spojivo s ďalekými kontinentálnymi kultúrami
Name in Czech Rytmus v japonské poezii jako možné spojení s dalekými kontinentálními kulturami
Name (in English) Rhythm in Japanese poetry as a possible link with continental cultures
Authors RUMÁNEK, Ivan.
Edition 10. výroční česko-slovenská sinologická konference, 2016.
Other information
Original language Slovak
Type of outcome Conference abstract
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) rytmus; sylabický rytmus; časomíra; prozodie; nó; hiranori; kusemai; imajó; Iroha-uta; homérský hexametr; sapfická strofa;
Keywords in English rhythm; syllabic rhythm; quantitative prosody; Noh; hiranori; kusemai; imayo; Irohauta; Homeric hexametre; Sapphic strophe;
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Zuzana Kubovčáková, M.A., Ph.D., učo 237920. Changed: 21/2/2017 15:09.
Abstract
Japonský rytmus hiranori v nó je špecifickou kombináciou nepárneho sylabického rytmu a časomiery v 12-dobovom takte, ktorej paralelu vidím v časomerných rytmoch indických a gréckych v Strednej Ázii, kde mohli preniknúť do mahájánového rituálu podobne ako hellénistická skulptúra a cez Čínu sa potom dostať až do Japonska.
Abstract (in Czech)
Japonský rytmus hiranori v nó je specifickou kombinací lichého sylabického rytmu a časomíry v 12-dobovém taktu, jejíž paralelu vidím v časoměrných rytmech indických a řeckých v Střední Asii, kde mohly proniknout do mahájánového rituálu podbně jako hellénistická skulptúra a přes Čínu se pak dostat až do Japonska.
Abstract (in English)
Japanese rhythm hiranori in Noh is a specific combination of an odd syllabic rhythm and a 12-beat quantitative metre. The latter has a parallel in the Indian and Hellenistic quantitative metres in Central Asia where these could penetrate into the Mahayana ritual, similarly to the Hellenistic sculpture, and cross China to ultimately reach Japan.
PrintDisplayed: 12/6/2024 00:04