ŠKROBÁNKOVÁ, Klára. Ján Cikker and his Coriolanus. In Shakespeare In Between. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Ján Cikker and his Coriolanus
Název česky Ján Cikker a jeho Coriolanus
Název anglicky Ján Cikker and his Coriolanus
Autoři ŠKROBÁNKOVÁ, Klára.
Vydání Shakespeare In Between, 2016.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Shakespeare; opera; adaptace; libreto; Ján Cikker
Klíčová slova anglicky Shakespeare; opera; adaptation; libretto; Ján Cikker
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 29. 4. 2019 14:14.
Anotace
This paper focuses on the relationship between Shakespeare´s Coriolanus (1607/1609) and its libretto adaptation by Slovak composer Ján Cikker (1911-1989). Ján Cikker, who is the author of both music and the libretto, started composing the opera in 1970 and finished it in 1972. The opera premiered on April 4, 1974 in the Prague National Theatre. The premiere in Mannheim, Germany followed shortly after. Coriolanus was also staged in Weimar, Germany in 1977. However, the opera had to wait until 2011, when it was finally performed in its country of origin Slovakia by the State Opera in Banská Bystrica. The reason for the long absence of Slovak premiere might be political – Cikker started composing his work under the influence of the events of August 1968. Coriolanus, having strong political and appellative quality, matches Cikker´s idea for contemporary opera and represents an opportunity to create an adaptation of Shakespeare´s play that does not need much rewriting. One could say that Cikker respects the original play and does not change its plot. On the other hand, it is only logical that there has to be some modifications. The author faces all the problems one encounters when adapting drama for opera – Cikker needs to reduce the number of characters, compose choir numbers, simplify the plot and shorten the overall play. The paper describes all these changes in comparison with Shakespeare´s original work. These theoretical findings are further developed with the help of a fairly new staging of the opera in 2011. Is it possible to transmit Shakespeare´s historical urgency by opera? And are we able to stage an opera reflecting August 1968 after 2010? The paper will try to answer those questions.
Anotace česky
Tento příspěvek se soustředí na vztah mezi Shakespearovým dramatem Coriolanus (1607/1609) a libretizací slovenského hudebního skladatele Jána Cikkera (1911-1989). Ján Cikker, který je jak autorem libreta, tak hudby, začal na této opeře pracovat již v roce 1970 a dokončil ji v roce 1972. Opera na premiéru nemusela čekat dlouho, byla uvedena už do 4. dubna 1974, kdy se hrála na prknech Národního divadla v Praze. Zanedlouho poté měl Coriolanus premiéru také v německém Mannheimu a v roce 1977 ve Výmaru. Na domácí, slovenskou premiéru, si však musela opera počkat až do roku 2011, kdy byla inscenována Státní operou Banská Bystrica. Za toto „neinscenování“ opery mohou především politické důvody – Cikker své dílo začíná psát pod bezprostředním dojmem událostí roku 1968. Pro vyjádření svých myšlenek si vhodně̌ vybírá Coriolana, který má i v originále silný politicko-apelativní charakter, a tudíž nemusí nijak měnit vyznění opery. Dalo by se říci, že Cikker přistupuje k Shakespearovu originálu s respektem a nijak zásadně̌ nemění dějovou linii, je však logické, že už jen z čistě technických požadavků musí dojít ke změnám. Autor čelí de facto všem problémům adaptace dramatu pro operu – musí zmenšit počet postav, připsat sborové scény, děj do určité míry zjednodušit a hru celkově zkrátit. Konferenční příspěvek všechny tyto formální změny popisuje v komparaci se Shakespearovým originálem. Tyto teoretické poznatky jsou dále rozvíjeny s ohledem na soudobou inscenaci opery v Banské Bystrici v roce 2011. Je možné přenést Shakespearovu historickou naléhavost do opery? A je možno inscenovat operu reflektující události srpna 1968 po roce 2010? Příspěvek se pokusí odpovědět nejen na tyto otázky.
Anotace anglicky
This paper focuses on the relationship between Shakespeare´s Coriolanus (1607/1609) and its libretto adaptation by Slovak composer Ján Cikker (1911-1989). Ján Cikker, who is the author of both music and the libretto, started composing the opera in 1970 and finished it in 1972. The opera premiered on April 4, 1974 in the Prague National Theatre. The premiere in Mannheim, Germany followed shortly after. Coriolanus was also staged in Weimar, Germany in 1977. However, the opera had to wait until 2011, when it was finally performed in its country of origin Slovakia by the State Opera in Banská Bystrica. The reason for the long absence of Slovak premiere might be political – Cikker started composing his work under the influence of the events of August 1968. Coriolanus, having strong political and appellative quality, matches Cikker´s idea for contemporary opera and represents an opportunity to create an adaptation of Shakespeare´s play that does not need much rewriting. One could say that Cikker respects the original play and does not change its plot. On the other hand, it is only logical that there has to be some modifications. The author faces all the problems one encounters when adapting drama for opera – Cikker needs to reduce the number of characters, compose choir numbers, simplify the plot and shorten the overall play. The paper describes all these changes in comparison with Shakespeare´s original work. These theoretical findings are further developed with the help of a fairly new staging of the opera in 2011. Is it possible to transmit Shakespeare´s historical urgency by opera? And are we able to stage an opera reflecting August 1968 after 2010? The paper will try to answer those questions.
Návaznosti
MUNI/A/1130/2015, interní kód MUNázev: Aktuální metodologické trendy teatrologického výzkumu (Akronym: DIVMETOD)
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální metodologické trendy teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 2. 10. 2024 23:44