J 2016

Improved Ass? Apuleius’ metamorphoses in his novel Metamorphoses

PETROVIĆOVÁ, Katarina a Natália GACHALLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Improved Ass? Apuleius’ metamorphoses in his novel Metamorphoses

Název česky

Napravený osel? Apuleiovy proměny v jeho románu Metamorfózy

Autoři

PETROVIĆOVÁ, Katarina (203 Česká republika, garant, domácí) a Natália GACHALLOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

Graeco-Latina Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7402

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00092073

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Apuleius; Metamorphoses; proměna; zvědavost; náprava osla; lector scrupulosus; Isidina kniha; evybraný čtenář

Klíčová slova anglicky

Apuleius; Metamorphoses; transformation; curiositas; ass’ amendment; lector scrupulosus; Isis-Book; elite readership

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2018 09:47, doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D.

Anotace

V originále

Apuleius’ novel Metamorphoses has always been open to various, often contradictory, interpretations of scholars. One of the most discussed issues has been the novel’s disruption into two seemingly dissimilar parts – the first ten books containing frivolous stories with comical elements and the Book XI (called also Isis-Book) written in more serious tone and supposed to convey a religious or, at least, moral message. The authors of this paper argue against such simplified assumption and regard the dividing line between the two parts a mere illusion. This opinion is manifested through the figure of the main protagonist, Lucius, who experiences a religious initiation into the Isiac cult in the last book. The aim of the paper is to show that, although he is finally re-transformed into human shape and even leads a prosperous life afterwards, inside he undergoes no change whatsoever and remains the same “ass” as in the beginning of the story, i.e. he is not improved in the end. This rules out the possibility that the novel conveyed any deeper religious message and rather points to another interpretation, namely that Apuleius wrote the novel for educated readership in the spirit of Platonic dialogues. Thus, the authors are convinced that the novel can be fully enjoyed only after a scrupulous and thoughtful reading.

Návaznosti

MUNI/A/1058/2015, interní kód MU
Název: Výzkum starověkých jazyků, jejich literatur a příslušných kultur (Akronym: Staré jazyky a kultury)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum starověkých jazyků, jejich literatur a příslušných kultur, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty