J 2016

Zvláštní režim procesu EIA pro vybrané prioritní stavby (k novele č. 256/2016 Sb.)

VOMÁČKA, Vojtěch a Lenka BAHÝĽOVÁ

Základní údaje

Originální název

Zvláštní režim procesu EIA pro vybrané prioritní stavby (k novele č. 256/2016 Sb.)

Název anglicky

Specific Regime of the EIA Procedure for Strategic Infrastructure Projects (Amendment no. 256/2016 Coll.)

Autoři

VOMÁČKA, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka BAHÝĽOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí, Česká společnost pro právo životního prostředí, 2016, 1213-5542

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/16:00092205

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova anglicky

Protection of Environment; EIA; European Union; Strategic Infrastructure Projects; EU co-funding

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 7. 2020 15:40, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Novela v podobě zákona č. 256/2016 Sb. zavádí zvláštní postup vydání závazného stanoviska EIA pro vybrané prioritní záměry. Článek analyzuje ustanovení novely v širším kontextu vyjednávání výjimek u Evropské Komise. Autoři dospívají k závěru, že přijatá úprava není pro další výstavbu vítězstvím, ale velkým rizikem, neboť neposkytuje ministerstvu ani účastníkům navazujících řízení dostatečnou oporu, jakou by přineslo například rozšíření a potřebná precizace úpravy již existujících institutů, zejména vydávání tzv. ověřovacího stanoviska. Pozitivem nové úpravy je potřebné vyjasnění právní situace i ve vztahu k ostatním (neprioritním) záměrům, které získaly stanovisko EIA podle zákona z roku 1992.

Anglicky

In 2015, after substantive amendment to the Czech EIA Act, the Czech Republic asked the Commission for permission to use outdated EIA statements for requests concerning EU co-funding. These statements were based on an out-dated law from 1992 and concerned around 100 major transport projects, mainly roads. The Commission has proposed a pragmatic solution: an adequate system of verification and updating of the old EIAs for the ten most important TEN-T projects, without all EIAs necessarily redone. However, this approach has been presented nation-wide as a complete exemption from the EU law and the amendment, which was promptly adopted, leaves much to be desired as regards description of the new specific regime. The authors analyse the amendment and sum up the basic requirements for the EIA procedure and for the exemptions provided by the EIA Directive. They conclude that the good intention to promote swift development of infrastructure with flexible or vague procedural provisions may in practice turn counterproductive or even lethal.

Přiložené soubory