2016
Zvláštní režim procesu EIA pro vybrané prioritní stavby (k novele č. 256/2016 Sb.)
VOMÁČKA, Vojtěch a Lenka BAHÝĽOVÁZákladní údaje
Originální název
Zvláštní režim procesu EIA pro vybrané prioritní stavby (k novele č. 256/2016 Sb.)
Název anglicky
Specific Regime of the EIA Procedure for Strategic Infrastructure Projects (Amendment no. 256/2016 Coll.)
Autoři
VOMÁČKA, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka BAHÝĽOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí, Česká společnost pro právo životního prostředí, 2016, 1213-5542
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/16:00092205
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova anglicky
Protection of Environment; EIA; European Union; Strategic Infrastructure Projects; EU co-funding
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 7. 2020 15:40, Mgr. Petra Georgala
V originále
Novela v podobě zákona č. 256/2016 Sb. zavádí zvláštní postup vydání závazného stanoviska EIA pro vybrané prioritní záměry. Článek analyzuje ustanovení novely v širším kontextu vyjednávání výjimek u Evropské Komise. Autoři dospívají k závěru, že přijatá úprava není pro další výstavbu vítězstvím, ale velkým rizikem, neboť neposkytuje ministerstvu ani účastníkům navazujících řízení dostatečnou oporu, jakou by přineslo například rozšíření a potřebná precizace úpravy již existujících institutů, zejména vydávání tzv. ověřovacího stanoviska. Pozitivem nové úpravy je potřebné vyjasnění právní situace i ve vztahu k ostatním (neprioritním) záměrům, které získaly stanovisko EIA podle zákona z roku 1992.
Anglicky
In 2015, after substantive amendment to the Czech EIA Act, the Czech Republic asked the Commission for permission to use outdated EIA statements for requests concerning EU co-funding. These statements were based on an out-dated law from 1992 and concerned around 100 major transport projects, mainly roads. The Commission has proposed a pragmatic solution: an adequate system of verification and updating of the old EIAs for the ten most important TEN-T projects, without all EIAs necessarily redone. However, this approach has been presented nation-wide as a complete exemption from the EU law and the amendment, which was promptly adopted, leaves much to be desired as regards description of the new specific regime. The authors analyse the amendment and sum up the basic requirements for the EIA procedure and for the exemptions provided by the EIA Directive. They conclude that the good intention to promote swift development of infrastructure with flexible or vague procedural provisions may in practice turn counterproductive or even lethal.