D 2016

The Attitudes of Czech University Students to the Art Music of the First Two Thirds of the 20th Century as an Inspiration for the Creative Activity for Children

HLADILOVÁ, Radka a Marek SEDLÁČEK

Základní údaje

Originální název

The Attitudes of Czech University Students to the Art Music of the First Two Thirds of the 20th Century as an Inspiration for the Creative Activity for Children

Autoři

HLADILOVÁ, Radka (203 Česká republika, domácí) a Marek SEDLÁČEK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Vilnius (Lithuania), Looking for the unexpected : Creativity and innovation in music education, od s. 72-76, 5 s. 2016

Nakladatel

Klaipėda university

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Litva

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00092249

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-9955-18-924-4

Klíčová slova anglicky

contemporary classical music; empirical research; listening activities; music education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 12. 2016 16:20, doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.

Anotace

V originále

The study presents the results of nationwide musical-sociological research on the attitudes of university students of the Czech Republic towards contemporary art music of the 20th century. The research deals with issues such as positive, negative attitudes, and the tolerance of participants to music samples. It examines is the role of music education in conjunction with participants’ attitude to listened music. The second part of the study presents an idea for practical music creative activity: a workshop based on a creative listening activity for children that shows how avant-garde music can be presented in music lessons. The aim of this workshop was to stress the importance of a creative approach to music teaching and learning in a more productive way, interconnecting the theoretical basis of music research activities with practical use in music school lessons.

Návaznosti

MUNI/A/0990/2015, interní kód MU
Název: Postoje vysokoškolských studentů ČR k hudbě v období postmoderny
Investor: Masarykova univerzita, Postoje vysokoškolských studentů ČR k hudbě v období postmoderny, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty