k 2016

Edukace pacientů před cévněchirurgickým výkonem s použitím implantátu

JUŘENÍKOVÁ, Petra, Zdeňka KNECHTOVÁ, Lenka TŘÍLETÁ, Miroslava KYASOVÁ, Robert STAFFA et. al.

Basic information

Original name

Edukace pacientů před cévněchirurgickým výkonem s použitím implantátu

Name (in English)

Patients Education prior to vascular surgery using an artificial graft

Authors

JUŘENÍKOVÁ, Petra (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeňka KNECHTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka TŘÍLETÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslava KYASOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Robert STAFFA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš NOVOTNÝ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Markéta ZAPLETALOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Alena DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic) and Iva PADĚROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

VII. sjezd České společnosti kardiovaskulární chirurgie, Praha, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

30200 3.2 Clinical medicine

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14110/16:00088923

Organization unit

Faculty of Medicine

Keywords (in Czech)

edukace; pacient; cévní protéza; cévní chirurgie

Keywords in English

education; patient; vascular graft; vascular surgery

Tags

Změněno: 18/1/2017 12:16, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Abstract

V originále

Cíl: Zjistit: a) jak jsou pacienti předoperačně edukováni, b) jaké jsou jejich předoperační emoce a jejich příčiny, c) jaká je jejich spokojenost edukací zdravotnickým personálem. Metodika: Strukturované rozhovory s pacienty analyzované pomocí otevřeného kódování. Výsledky: Studie se zúčastnilo 15 pacientů. Všichni pacienti již měli předchozí zkušenost s hospitalizací a 11 z nich již podstoupilo alespoň jednu operaci. Všichni pacienti uvedli, že byli seznámeni s podstatou onemocnění a možnostmi léčby. Jedenáct pacientů (73 %) slovně vyjádřilo, že mají strach z nadcházející. Z rozhovorů vyplynulo, že by pacienti uvítali nejen slovní poučení, ale i jiné druhy informačních zdrojů. Závěr: Výsledky studie potvrzují potřebu adekvátní předoperační edukace, a to nejlépe v individualizované formě s ohledem na specifické potřeby každého pacienta.

In English

Aim: To find out: a) how are patients educated preoperatively, b) what are their emotions before procedure and causes, c) how are they satisfied with the education by medical staff. Methods: Structured interviews analysed by open coding. Results: 15 patients participated in the study. All participants had previous experience with hospitalization, 11 patients had undergone a surgery. All the patients stated that they had been informed about the nature of their disease and management options. 11 patients (73%) expressed verbally their fear of the surgery. According to the results, the patients would welcome not only verbal education but also other forms of educational resources. Conclusions: The study confirms the necessity of an adequate preoperative education, particularly taking into account individual patients´ needs.

Links

NV15-33437A, research and development project
Name: Vliv edukace na vybrané psychosomatické faktory u pacientů indikovaných k implantaci cévní protézy