2016
Terénní výuka ve formálním vzdělávání
ČINČERA, Jan a Jakub HOLECZákladní údaje
Originální název
Terénní výuka ve formálním vzdělávání
Název česky
Terénní výuka ve formálním vzdělávání
Název anglicky
Outdoor education in formal education
Autoři
ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Jakub HOLEC (203 Česká republika)
Vydání
Envigogika, Univerzita Karlova, 2016, 1802-3061
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/16:00092388
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
Terénní výchova; místně zakotvené učení; školní zahrady; komunitní projekty; terénní práce; pobytové programy
Klíčová slova anglicky
Outdoor education; place-based education; school garden; community projects; field study; residential programs
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2017 11:36, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
V originále
Text shrnuje výsledky více než 70 studií analyzujících dopady terénních programů formálního vzdělávání na žákovské znalosti, postoje, dovednosti, přesvědčení a chování. Objevili jsme převažující množství prací dokládající přínosy terénních programů a to jak v absolutním smyslu tak relativně v porovnání s programy v učebně. Nejdůležitější bariérou většího rozšíření terénní výuky se zdá být koncept terénní výuky zastávaný učiteli a vedením školy. V rámci studie doporučujeme „rozmazaný“ přístup, který by přirozeně propojoval výuku v učebně s výukou v terénu a maximalizoval tak její dopad na žáky.
Anglicky
The study summarizes results of more than 70 studies analyzing impact of outdoor formal education programs on students’ knowledge, attitudes, skills, beliefs, and behavior. We found a pre- vailing evidence of benefits of outdoor programs, in both absolute and relative-to-indoor-lessons sense. As the most important barrier of larger spreading the outdoor formal education, we identified a perceived concept of outdoor education among school teachers and administrators. In the study, we call for a fuzzy educational approach naturally merging indoor and outdoor educational setting to maximize the impact on students.