J 2016

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

ČINČERA, Jan a Jakub HOLEC

Základní údaje

Originální název

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

Název česky

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

Název anglicky

Outdoor education in formal education

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Jakub HOLEC (203 Česká republika)

Vydání

Envigogika, Univerzita Karlova, 2016, 1802-3061

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00092388

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

Terénní výchova; místně zakotvené učení; školní zahrady; komunitní projekty; terénní práce; pobytové programy

Klíčová slova anglicky

Outdoor education; place-based education; school garden; community projects; field study; residential programs

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 4. 2017 11:36, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Anotace

V originále

Text shrnuje výsledky více než 70 studií analyzujících dopady terénních programů formálního vzdělávání na žákovské znalosti, postoje, dovednosti, přesvědčení a chování. Objevili jsme převažující množství prací dokládající přínosy terénních programů a to jak v absolutním smyslu tak relativně v porovnání s programy v učebně. Nejdůležitější bariérou většího rozšíření terénní výuky se zdá být koncept terénní výuky zastávaný učiteli a vedením školy. V rámci studie doporučujeme „rozmazaný“ přístup, který by přirozeně propojoval výuku v učebně s výukou v terénu a maximalizoval tak její dopad na žáky.

Anglicky

The study summarizes results of more than 70 studies analyzing impact of outdoor formal education programs on students’ knowledge, attitudes, skills, beliefs, and behavior. We found a pre- vailing evidence of benefits of outdoor programs, in both absolute and relative-to-indoor-lessons sense. As the most important barrier of larger spreading the outdoor formal education, we identified a perceived concept of outdoor education among school teachers and administrators. In the study, we call for a fuzzy educational approach naturally merging indoor and outdoor educational setting to maximize the impact on students.