2016
Televizní seriál, estetická funkce a modely populární kultury
LEE, Lenka a Ondřej KRAJTLZákladní údaje
Originální název
Televizní seriál, estetická funkce a modely populární kultury
Název anglicky
TV series, aesthetic function and models of popculture
Autoři
LEE, Lenka (203 Česká republika, domácí) a Ondřej KRAJTL (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Umenie a estetično ako sociálne a autonómne fakty. Aktuálnosť diela Jana Mukařovského, 12.-14. 10. 2016, Bratislava, 2016
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00092454
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
popkultura; estetická funkce; Jan Mukařovský; teoretické modely; televizní seriál
Klíčová slova anglicky
popculture; aesthetic function; Jan Mukařovský; theoretical models; TV series
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 3. 4. 2017 14:52, Mgr. Hana Řehulková, Ph.D.
V originále
Jan Mukařovský ve své slavné stati Estetická norma, funkce a hodnota jako sociální fakty v souvislosti s estetickou funkcí popisuje mechanismus, jímž jsou jednotlivé artefakty zařazovány či vyřazovány z a do světa umění. V našem příspěvku se zaměříme na podobnost tohoto mechanismu s vybranými modely populární kultury, které se ve společenských vědách objevují v průběhu celého 20. stol., tedy způsoby, jimiž rozlišujeme mezi uměním, populární kulturou a dalšími oblastmi lidské kreativity. Mezi těmito modely můžeme rozlišit např. model dichotomický, lineární, kruhový, triadický či fraktální, tak jak je popisují např. Jones a Rahn (1977), Michalovič a Zuska (2009), Miller a McHoul (1998), Mirzoeff (2012) či Gaut (2010). Výhodou zmíněných konceptualizačních vizualizovaných modelů populární kultury a umění je, že umožňují přehledně vymezit oblast vědeckého zájmu, naznačit propojení s dalšími teoretickými přístupy a způsoby zkoumání, a také ukazují, že jednotlivé typy zkoumání se nevylučují, nýbrž doplňují. Na vybraných příkladech (televizní seriály více či méně inspirované detektivními romány o Sherlocku Holmesovi) pak chceme ukázat, že Mukařovského model, který stojí někde mezi modely dichotomickými a lineárními, je z pohledu současné tvorby a chápání umění reduktivní a má menší explikační sílu než konceptualizace pozdějšího data. Mukařovského práce je tedy dnes zajímavá především z historického hlediska, méně pak už z hlediska praktické využitelnosti v odborném výzkumu.
Anglicky
In his seminal article Aesthetic Function, Norm and Value as Social Facts, in regard to the aesthetic function, Jan Mukařovský describes the mechanism of how individual artefacts are integrated into or removed from the world of art. This mechanism shows similarity to popular culture models appearing in social sciences throughout the entire 20th century, trying to depict the ways via which we distinguish between art, pop culture and other fields of human creativity. Among these models, one can identify e.g. dichotomic, linear, circular, triadic or fractal model. Visualised models of the concepts of pop culture and art clearly determine the structure of the examined area and the motion of features within or outside the structure. That results in particular theoretical approaches and methods of examination, which- as is evident from the models – are not exclusive but complementary. On selected examples – films and series inspired by detective novels about Sherlock Holmes – we then want to prove that the model that can be synthetized from Mukařovský’s text anticipates understanding culture as a fractal, or more likely rhizome, even though it may not appear at first sight at all. Thus, Mukařovský’s work is interesting today not only from the historical perspective, but also as a practical tool for analyzing the relation of cultural artefacts to art.
Návaznosti
MUNI/A/1108/2015, interní kód MU |
|