k 2016

Analýza výzkumných poznatků a zahraničních zkušeností jako východisko pro koncipování adaptačního období pro začínají učitele

JANÍK, Tomáš, Eva MINAŘÍKOVÁ, Klára ULIČNÁ and Miroslav JANÍK

Basic information

Original name

Analýza výzkumných poznatků a zahraničních zkušeností jako východisko pro koncipování adaptačního období pro začínají učitele

Name in Czech

Analýza výzkumných poznatků a zahraničních zkušeností jako východisko pro koncipování adaptačního období pro začínají učitele

Name (in English)

Analysis of research findings and foreign experience as a basis for designing induction for novice teachers

Authors

Edition

Perspektivy výchovy a vzdělávání v podmínkách současného světa, Konference České pedagogické společnosti, 2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

adaptační období; začínající učitel

Keywords in English

induction; novice teachers
Změněno: 22/1/2018 10:08, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

Začínající učitelé jsou kategorií učitelů vyžadující speciální pozornost, a to nejen proto, že učitelský noviciát představuje citlivou fázi v procesu stávání se učitelem, ale také proto, že začínající učitelé jsou předpokladem revitalizace učitelské profese i školy jako takové. Není tedy divu, že se začínajícím učitelům věnuje pozornost mj. v souvislosti s tvorbou učitelských standardů a kariérních systémů v různých zemích vč. České republiky. U nás je tato problematika řešena z úrovně MŠMT ve vazbě na standard a kariérní systém v rámci snah o budování komplexního systému podpory učitelské profese. V rámci projektu "GA15-12956S Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů”, který je řešen na PdF MU, jsou sledovány související zahraniční přístupy a empiricky zkoumány problémy a potřeby začínajících učitelů v České republice. V příspěvku bude představen záměr tohoto výzkumu a povede se diskuse o tom, jak by mohly jeho výsledky vstoupit do aktuálních snah MŠMT směřujících k vytvoření adaptačního období pro začínající učitele.

In English

Beginning teachers require specific attention as the novice phase is a sensitive period in the process of becoming a teacher and as beginning teachers are the actors of change in the teaching profession and the school itself. It follows that attention is paid to beginning teachers also in connection with the development of teaching standards and career advancement systems in many countries, including the Czech Republic. In the Czech Republic, this issue is addressed by the Ministry of Education, Youth and Sports through the development of teachings standards and career advancement system, which follow from the efforts to build up a complex support system for the teaching profession. As a part of the research project GA15-12956S How context matters: professional socialisation of novice teachers, which is carried out by the team at the Faculty of Education, Masaryk University, foreign approaches to induction programmes are explored and the problems and needs of beginning teachers in the Czech Republic are empirically investigated. In the presentation, the aims of the research will be introduced and it will be discussed how its findings could be relevant for the Ministry of Education, Youth and Sports and the process of development of the induction programme for beginning teachers in the Czech Republic.

Links

GA15-12956S, research and development project
Name: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation