LACIGA, Jiří a Hynek CÍGLER. The Flynn effect in the Czech Republic. Intelligence. Elsevier, 2017, roč. 61, March-April, s. 7-10. ISSN 0160-2896. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.intell.2016.11.005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Flynn effect in the Czech Republic
Autoři LACIGA, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Hynek CÍGLER (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Intelligence, Elsevier, 2017, 0160-2896.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.785
Kód RIV RIV/00216224:14230/17:00095980
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.intell.2016.11.005
UT WoS 000395606300002
Klíčová slova anglicky Flynn effect; Rule-dependence model
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 27. 3. 2018 09:20.
Anotace
The Flynn effect in the Czech population presented here was estimated based on the re-standardization of two short intelligence tests on a sample of 133 eighth-grade students. For over 44 years, the average performance in these tests had been improving by 0.23 and 0.42 IQ points per year respectively. There had been a significant difference between the tests at p < 0.05, although both tests had been designed to measure fluid intelligence. We propose that the gains in the test scores were generally brought about by changes in the Czech education system, while Armstrong and Woodley's (2014) rule-dependence model provides a reasonably accurate explanation for the difference between the tests.
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 22:05