J 2017

The Flynn effect in the Czech Republic

LACIGA, Jiří a Hynek CÍGLER

Základní údaje

Originální název

The Flynn effect in the Czech Republic

Autoři

LACIGA, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Hynek CÍGLER (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Intelligence, Elsevier, 2017, 0160-2896

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.785

Kód RIV

RIV/00216224:14230/17:00095980

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000395606300002

Klíčová slova anglicky

Flynn effect; Rule-dependence model

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2018 09:20, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

The Flynn effect in the Czech population presented here was estimated based on the re-standardization of two short intelligence tests on a sample of 133 eighth-grade students. For over 44 years, the average performance in these tests had been improving by 0.23 and 0.42 IQ points per year respectively. There had been a significant difference between the tests at p < 0.05, although both tests had been designed to measure fluid intelligence. We propose that the gains in the test scores were generally brought about by changes in the Czech education system, while Armstrong and Woodley's (2014) rule-dependence model provides a reasonably accurate explanation for the difference between the tests.