2017
The Flynn effect in the Czech Republic
LACIGA, Jiří a Hynek CÍGLERZákladní údaje
Originální název
The Flynn effect in the Czech Republic
Autoři
LACIGA, Jiří (203 Česká republika, domácí) a Hynek CÍGLER (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Intelligence, Elsevier, 2017, 0160-2896
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 2.785
Kód RIV
RIV/00216224:14230/17:00095980
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000395606300002
Klíčová slova anglicky
Flynn effect; Rule-dependence model
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2018 09:20, Mgr. Blanka Farkašová
Anotace
V originále
The Flynn effect in the Czech population presented here was estimated based on the re-standardization of two short intelligence tests on a sample of 133 eighth-grade students. For over 44 years, the average performance in these tests had been improving by 0.23 and 0.42 IQ points per year respectively. There had been a significant difference between the tests at p < 0.05, although both tests had been designed to measure fluid intelligence. We propose that the gains in the test scores were generally brought about by changes in the Czech education system, while Armstrong and Woodley's (2014) rule-dependence model provides a reasonably accurate explanation for the difference between the tests.