k 2017

English academic discourse: Challenging norms and changing conventions for experts and novice writers

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga

Základní údaje

Originální název

English academic discourse: Challenging norms and changing conventions for experts and novice writers

Autoři

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí)

Vydání

Rethinking Directions in Language Teaching and Researching, 2017

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/17:00094591

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

akademické psaní; mezikulturní variace; persvaze; výuka jazyka

Klíčová slova anglicky

academic writing; intercultural variation; persuasion; language teaching

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 7. 2022 17:53, doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.

Anotace

V originále

This talk addresses the distinctive features of English academic discourse and compares it to Central European academic literacies. It draws on the findings of several corpus-based cross-cultural studies exploring English-medium academic discourse to discuss and illustrate differences between the ways in which Anglophone and Central European scholars strive to enhance the persuasiveness of their discourse by conveying authorial presence, creating cohesive links and using citations when writing academic texts. It also considers the challenges that novice non-native writers face as part of their secondary socialization in the academic discourse community. The talk suggests that intercultural variation could be seen as enriching rather than restraining international English-medium academic communication.

Návaznosti

GA17-16195S, projekt VaV
Název: Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Persvaze v anglickém a českém specializovaném diskurzu