p 2016

Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)

ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ

Základní údaje

Originální název

Metoda orální historie ve výzkumu dějin soudobého školství (i digitálních technologií)

Název anglicky

Oral history method in research of contemporary history of education (and digital technologies)

Autoři

ZOUNEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠIMÁNĚ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Cyklus přednášek České pedagogické společnosti: Podněty pro pedagogický a didaktický výzkum, 2016

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00088507

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

metoda orální historie; soudobé dějiny školství; dějiny každodennosti; socialismus; Československo; digitální technologie

Klíčová slova anglicky

oral history method; contemporary history of education; history of everyday life; socialism; Czechoslovakia; digital technologies

Štítky

Změněno: 12. 4. 2017 10:37, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Anotace

V originále

Autoři se ve své přednášce zaměřují na vybrané metodologické otázky výzkumu soudobých dějin pedagogiky a školství, ale i obecných dějin, přičemž věnují pozornost zejména dějinám každodennosti a výzkumu životních příběhů. Dále autoři popisují podstatu, meze a možnosti metody orální historie. V neposlední řadě věnují pozornost rovněž archivnímu výzkumu. Vše dokládají na vybraných výsledcích vlastního výzkumu. V poslední části přednášky ukazují poněkud netradiční možnosti využití metody orální historie i zkoumání životních příběhů na tématu využití digitálních technologií ve vzdělávání.

Anglicky

Authors focus on selected methodological research questions of contemporary history of pedagogy and education, as well as general history, paying particular attention to the history of everyday life and to the research of life stories. Furthermore, the authors describe the nature, limits and possibilities of oral history method. Finally, they pay attention also to archival research. Authors also document their thoughts with selected results of of their own research. In the last part authors also show somewhat untraditional possibility of using the oral history method and life stories research on the topic of the use of digital technologies in education.

Návaznosti

GA14-05926S, projekt VaV
Název: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství
Investor: Grantová agentura ČR, Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství