ZÍTKOVÁ, Jitka. Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného. In Vala, J., Kusá, J. Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016, s. 7-22. Ediční řada - Odborná publikace (kolektivní monografie). ISBN 978-80-244-5014-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného
Název anglicky Didactic Interpretation of Artistic Text in Practice and Theory – the Unity of Unique and General
Autoři ZÍTKOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Olomouc, Text jako učební úloha: teorie - výzkum - aplikace, od s. 7-22, 16 s. Ediční řada - Odborná publikace (kolektivní monografie), 2016.
Nakladatel Univerzita Palackého v Olomouci
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00092655
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-244-5014-8
Klíčová slova česky umělecký text; didaktická interpretace; otázka a úkol; výzkum,;obsahová analýza; aspekty otázek a úkolů; realizace aspektů; prožitek; komparace; struktura textu; literární komunikace; tvořivost; myšlenkové operace
Klíčová slova anglicky artistic text; interpretation; didactic interpretation; task and question; research; content analysis; aspects of tasks; realization of aspects; emotional experience; comparison; structure of the text; literary communication; creativity; mental processes
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Zítková, Ph.D., učo 789. Změněno: 1. 2. 2017 11:55.
Anotace
Kapitola představuje výzkumnou sondu, jejímž cílem bylo zjistit převažující charakter otázek a úkolů zadávaných při práci s texty umělecké literatury v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. Metodou obsahové analýzy byla vyhodnocena interpretační práce v celkem dvaceti dvou vyučovacích hodinách, a to s pomocí pro účely výzkumu vytvořeného systému kategorií – aspektů úkolů a jejich konkrétních realizací. K základním výsledkům sondy patří zjištění, že v praxi převažují úkoly netvořivé, myšlenkově nepříliš náročné, převažuje práce s epikou a jejím fikčním světem, je opomíjena práce s prožitkem i literární terminologií. Sonda prověřila funkčnost výzkumného nástroje (systému kategorií), její výsledky potvrdily hypotézu o malé pestrosti způsobů interpretační práce s literaturou na základní škole.
Anotace anglicky
The chapter presents the research aimed at the tasks and questions asked during the work with artistic texts in the literary lessons in the 6th-9th year of primary school. Using the method of content analysis, twenty-two literary lessons were analysed to verify the category system, made with the aspects of tasks and their realizations, and to state the predominant character of tasks. It was found out that the most of tasks were not creative, not intellectually demanding; the work with epic prose and poetry and its fictitious world predominated there; the tasks requiring emotional experience and literary terminology had very small frequency. The research results validated the hypothesis about small variety of real interpretative work with literature at primary schools.
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 14:32