J 2016

Vliv individuálních faktorů a školního prostředí na vnímaný přínos školních diskusí o celospolečenských tématech

JUHOVÁ, Dana, Hana MACHÁČKOVÁ, Jan ŠEREK a Petr MACEK

Základní údaje

Originální název

Vliv individuálních faktorů a školního prostředí na vnímaný přínos školních diskusí o celospolečenských tématech

Název anglicky

The influence of individual characteristics and school environment on perceptions of the benefits of school discussions about civic issues

Autoři

JUHOVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jan ŠEREK (203 Česká republika, domácí) a Petr MACEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

E-psychologie, 2016, 1802-8853

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00088528

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

school discussions; open classroom; relationships with classmates; need for cognition; adolescence

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 10. 2017 00:21, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Anotace

V originále

Cílem této studie bylo zjistit, zdali existuje spojitost mezi vybranými charakteristikami na straně třídy (otevřené vyučování, styl vystupování učitele a vztahy se spolužáky, typ školy) a individuálními charakteristikami studentů (vlastní zapojení do diskusí, plachost, potřeba poznávání, zájem o politiku a demografické proměnné) a jejich vnímáním přínosnosti školních diskusí o celospolečenských tématech. Ve studii byla využita dotazníková data, která byla v roce 2014 sesbírána od studentů devátých ročníků základních škol, prvních ročníků středních škol a gymnázií ve čtyřech krajích České Republiky; v této studii byla analyzována data 729 studentů ve věku 14-17 let, kteří měli v posledním roce zkušenosti se školními diskusemi o společenských tématech. Podle víceúrovňového lineárního modelu vnímají diskuze jako přínosnější studenti ze tříd, ve kterých panují dobré vztahy mezi spolužáky, a rovněž studenti, kteří osobně vnímají školní vyučování jako otevřené, vystupování učitele v diskuzích jako liberální, sami se do diskuzí zapojují a zajímají se o politiku. Naopak nebyla potvrzena spojitost s pohlavím, věkem či potřebou poznávání a plachostí. Tato zjištění mohou pomoci učitelům v praxi zkvalitnit třídní diskuze o politice a celospolečenských tématech a zvýšit tak jejich vnímanou přínosnost pro studenty.

Anglicky

This study examined link between selected class factors (open classroom, teachers’ role in discussions, classmates relationships and type of school) and individual characteristics (students’ engagement in discussions, shyness, need for cognition, interest in politics, demographics) and perceptions of the benefits of school discussions about social issues. The study utilized survey data collected in 2014 from students of ninth grade of elementary schools and first grades in vocationally- and academically-oriented high schools in four regions in the Czech Republic; in this study, data from 729 adolescents (14-17 years) who experienced school discussions about social issues in the last year were analyzed. The results of multilevel linear model showed that discussions were perceived as more beneficial by students in classes with good relationship. Positive link was found also with students‘ individual perceptions of open classroom, their perceptions of teachers‘ role in discussions as liberal, students‘ own greater engagement in discussions and their higher interest in politics. No link was found with gender, age, need for cognition or shyness. The findings can be beneficial for teachers to improve the quality of school discussions about civic issues.

Návaznosti

GA14-20582S, projekt VaV
Název: Psychologické aspekty občanské participace adolescentů
Investor: Grantová agentura ČR, Psychologické aspekty občanské participace adolescentů