J 2018

Youth interaction with online strangers : experiences and reactions to unknown people on the Internet

ČERNÍKOVÁ, Martina, Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

Youth interaction with online strangers : experiences and reactions to unknown people on the Internet

Autoři

ČERNÍKOVÁ, Martina (703 Slovensko, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Information, Communication & Society, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, 1369-118X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50802 Media and socio-cultural communication

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 4.124

Kód RIV

RIV/00216224:14230/18:00101964

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000417639100007

Klíčová slova anglicky

Online strangers; interaction with unknown people; coconstruction model; online risks

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 9. 2022 11:02, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Previous research on youths’ experiences with online strangers has mostly utilized quantitative designs which may result in the omission of important parts of the youths’ experiences and perceptions. In this qualitative study, we adopt a child-centred approach and focus on the children’s and adolescents’ experiences with unknown people from the Internet. This is one of the most pronounced parental concerns, despite the fact that an online presence is now normative for most children. We use the data from focus-groups and individual interviews in nine European countries (N = 368) conducted with youths between the ages of 9 and 16 years. Participants were asked about their perceptions of potentially negative or problematic situations while using the Internet and digital technology. Using thematic analysis, we classified youths’ experiences and reactions related to interacting with online strangers in four themes: (1) non-verbal interaction; (2) initiation of contact; (3) communication; and (4) face-to-face meeting. In all four levels of interactions, children and adolescents reported a variety of positive and negative experiences and reactions. We interpret our findings with a coconstruction model which perceives children and adolescents as active participants in the online world. We conclude that children are successfully making active decisions to initiate, continue, and stop interactions with unknown people from the Internet. These findings broaden the current perspectives of youths’ meetings with unknown people online.

Návaznosti

MUNI/M/1052/2013, interní kód MU
Název: Experimentální výzkum chování uživatelů ICT v oblasti bezpečnosti perspektivou sociálních věd, práva a informatiky
Investor: Masarykova univerzita, Experimentální výzkum chování uživatelů ICT v oblasti bezpečnosti perspektivou sociálních věd, práva a informatiky, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty

Přiložené soubory

Youth_interaction_with_online_strangers_experiences_and_reactions_to_unknown_people_on_the_Internet.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru