ČERNÍKOVÁ, Martina, Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL. Youth interaction with online strangers : experiences and reactions to unknown people on the Internet. Information, Communication & Society. Abingdon: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, roč. 21, č. 1, s. 94-110. ISSN 1369-118X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2016.1261169.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Youth interaction with online strangers : experiences and reactions to unknown people on the Internet
Autoři ČERNÍKOVÁ, Martina (703 Slovensko, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Information, Communication & Society, Abingdon, Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, 1369-118X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50802 Media and socio-cultural communication
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 4.124
Kód RIV RIV/00216224:14230/18:00101964
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/1369118X.2016.1261169
UT WoS 000417639100007
Klíčová slova anglicky Online strangers; interaction with unknown people; coconstruction model; online risks
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 16. 9. 2022 11:02.
Anotace
Previous research on youths’ experiences with online strangers has mostly utilized quantitative designs which may result in the omission of important parts of the youths’ experiences and perceptions. In this qualitative study, we adopt a child-centred approach and focus on the children’s and adolescents’ experiences with unknown people from the Internet. This is one of the most pronounced parental concerns, despite the fact that an online presence is now normative for most children. We use the data from focus-groups and individual interviews in nine European countries (N = 368) conducted with youths between the ages of 9 and 16 years. Participants were asked about their perceptions of potentially negative or problematic situations while using the Internet and digital technology. Using thematic analysis, we classified youths’ experiences and reactions related to interacting with online strangers in four themes: (1) non-verbal interaction; (2) initiation of contact; (3) communication; and (4) face-to-face meeting. In all four levels of interactions, children and adolescents reported a variety of positive and negative experiences and reactions. We interpret our findings with a coconstruction model which perceives children and adolescents as active participants in the online world. We conclude that children are successfully making active decisions to initiate, continue, and stop interactions with unknown people from the Internet. These findings broaden the current perspectives of youths’ meetings with unknown people online.
Návaznosti
MUNI/M/1052/2013, interní kód MUNázev: Experimentální výzkum chování uživatelů ICT v oblasti bezpečnosti perspektivou sociálních věd, práva a informatiky
Investor: Masarykova univerzita, Experimentální výzkum chování uživatelů ICT v oblasti bezpečnosti perspektivou sociálních věd, práva a informatiky, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 05:59