J 2016

Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)

ULIČNÁ, Klára, Michaela PÍŠOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.

Základní údaje

Originální název

Expert Teacher: Objective Determinants of Developing and Maintaining Expertise (in FLT Perspective)

Název česky

Učitel expert: objektivní determinanty rozvoje a udržování expertnosti učitelů (cizích jazyků)

Autoři

ULIČNÁ, Klára (203 Česká republika), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Věra JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

XLinguae, Slovenska Vzdelavacia Obstaravacia, 2016, 1337-8384

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00092829

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Biografický rozhovor; Učitel cizího jazyka; Objektivní determinanty; Profesní rozvoj; Učitelská expertnost

Klíčová slova anglicky

Biographic interview; Foreign language teacher; Objective determinants; Professional development; Teacher expertise

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2018 08:19, doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.

Anotace

V originále

The study focuses on foreign language teachers’ immediate and broader environment and its influence on their professional development towards expertise from their own perspectives. The study was conducted within a research project dealing with the nature of expertise of foreign language teachers. Its last, third, phase, which we are to present in this study was diachronically oriented and aimed to explore the determinants of the development of foreign language teachers’ expertise. The data were collected in biographic interviews with 8 teachers at Czech lower secondary schools. Content analyses of verbal protocols based on theory-driven system of categories was used bringing some interesting results.

Česky

Studie je zaměřena na bezprostřední a širší prostředí učitelů cizích jazyků a jeho vliv na jejich profesní rozvoj a utváření expertnosti, a to z jejich pohledu. Studie byla provedena v rámci širšího výzkumného projektu zacíleného na povahu expertnosti učitelů cizích jazyků. Jeho třetí část byla orientována diachronně a kladla si za cíl prozkoumat determinanty rozvoje učitelské expertnosti. Data z biografických rozhovorů s osmi učiteli českých základních škol byla podrobena obsahové analýze s pracující s teoretickými kategoriemi.