RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Rodinná firma jako specifické prostředí pro učení mezi generacemi. In XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016. 2016.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rodinná firma jako specifické prostředí pro učení mezi generacemi
Název anglicky The family firm as a specific environment for learning between generations
Autoři RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016, 2016.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00088573
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Family business; intergenerational learning; qualitative research
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Změněno: 25. 4. 2017 11:24.
Anotace
Zatímco ve světě kontrolují rodinné firmy téměř 80 procent HDP vytvořeného podnikatelskými subjekty, v České republice mají kvůli přetrhané tradici soukromého podnikání podíl sotva čtvrtinový. Lze však konstatovat, že jejich počet vzrůstá. I přes tento fakt však rodinným firmám dosud nebyla věnována hlubší pedagogicko-andragogická výzkumná pozornost. A přitom je rodinná firma typickým příkladem pracoviště, které je na učení a mezigeneračním předáváním vyloženě závislé. Za rodinný podnik považujeme spolu se Strážovskou (2002) takový podnik, jehož majitel ho sám za rodinný podnik považuje, má v úmyslu ho v budoucnu odevzdat blízkému příbuznému, a v neposlední řadě v podniku pracuje ještě minimálně jeden člen rodiny, který je součástí každodenního řídícího procesu. Rodinné podnikání coby specifický model řízení podniku má mnoho kladů, ale také svá úskalí. Funguje v něm větší pospolitost členů rodiny, velkou roli hrají neformální vazby. V rámci rodinného podniku tedy můžeme hovořit zejména o kultuře osob (Handy, 1990), ve které rozhoduje jednotlivec v oblastech své odbornosti, přičemž celková atmosféra je dána zejména důvěrou a vzájemnou solidaritou. Předností může být i velký důraz kladený na kvalitu z důvodu zachování dobrého jména společnosti (Lukeše a Nový, 2005). Rodinné firmy bývají navíc budovány s perspektivou dlouhodobé existence za hranice několika generací (Koráb & Kalouda, 1998). Je patrné, že rodinné podniky tvoří specifické prostředí, kde dochází k intenzivnímu informálnímu a neformálnímu učení na pracovišti, ale rovněž pro pracoviště a také prostřednictvím pracoviště, myšleno v kontextu konceptu workplace learning (Evans in Novotný, 2009; Novotný, 2009).
Anotace anglicky
While internationally, family businesses control nearly 80% of GDP created by business subjects, the corresponding share is less than 25% in the Czech Republic, due to the disruption in the private business tradition due to the former communist regime. The number of family businesses is nevertheless growing. Despite this, family businesses in the Czech Republic have not been paid enough attention in education and andragogy research. Family business is a typical example of a workplace dependent on learning and intergenerational transfer. In agreement with Strážovská (2002), we regard as a family business a business whose owner regards it to be this, intends to pass it on to a close relative in the future, and – last but not least – the third requirement is that the business employs at least another one member of the family participating in its everyday management. The idea of shaping and passing on the business to the next generations is typical of family businesses more than any other type of businesses. Research in the situation of family businesses in the Czech Republic confirms this, showing that two out of three family businesses intend to pass on the business tradition, which fact shapes career development of individual members of these families quite significantly (comp. Schein 2010; Koubek 2015). Career as an ongoing process of individual development through gradual acquisition of knowledge, experience and responsibility in specific areas seems to be shaped considerably by intergenerational learning in Czech family businesses. On the other hand, half of the businesses have not started to pass these on yet. It is also true that respondents from family businesses predicted the process to take relatively long. (Situace rodinných firem [How well off are family businesses]). In the qualitative research survey we performed we focused on the process of intergenerational learning in the specific family business environment.
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaVNázev: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 06:15