RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Rodinná firma jako specifické prostředí pro učení mezi generacemi (The family firm as a specific environment for learning between generations). In XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016. 2016.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rodinná firma jako specifické prostředí pro učení mezi generacemi
Name (in English) The family firm as a specific environment for learning between generations
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, belonging to the institution), Lenka KAMANOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina PEVNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXIV. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, České Budějovice, 15.-16. září 2016, 2016.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00088573
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Family business; intergenerational learning; qualitative research
Tags rivok
Changed by Changed by: Mgr. Marie Skřivanová, učo 262124. Changed: 25/4/2017 11:24.
Abstract
Zatímco ve světě kontrolují rodinné firmy téměř 80 procent HDP vytvořeného podnikatelskými subjekty, v České republice mají kvůli přetrhané tradici soukromého podnikání podíl sotva čtvrtinový. Lze však konstatovat, že jejich počet vzrůstá. I přes tento fakt však rodinným firmám dosud nebyla věnována hlubší pedagogicko-andragogická výzkumná pozornost. A přitom je rodinná firma typickým příkladem pracoviště, které je na učení a mezigeneračním předáváním vyloženě závislé. Za rodinný podnik považujeme spolu se Strážovskou (2002) takový podnik, jehož majitel ho sám za rodinný podnik považuje, má v úmyslu ho v budoucnu odevzdat blízkému příbuznému, a v neposlední řadě v podniku pracuje ještě minimálně jeden člen rodiny, který je součástí každodenního řídícího procesu. Rodinné podnikání coby specifický model řízení podniku má mnoho kladů, ale také svá úskalí. Funguje v něm větší pospolitost členů rodiny, velkou roli hrají neformální vazby. V rámci rodinného podniku tedy můžeme hovořit zejména o kultuře osob (Handy, 1990), ve které rozhoduje jednotlivec v oblastech své odbornosti, přičemž celková atmosféra je dána zejména důvěrou a vzájemnou solidaritou. Předností může být i velký důraz kladený na kvalitu z důvodu zachování dobrého jména společnosti (Lukeše a Nový, 2005). Rodinné firmy bývají navíc budovány s perspektivou dlouhodobé existence za hranice několika generací (Koráb & Kalouda, 1998). Je patrné, že rodinné podniky tvoří specifické prostředí, kde dochází k intenzivnímu informálnímu a neformálnímu učení na pracovišti, ale rovněž pro pracoviště a také prostřednictvím pracoviště, myšleno v kontextu konceptu workplace learning (Evans in Novotný, 2009; Novotný, 2009).
Abstract (in English)
While internationally, family businesses control nearly 80% of GDP created by business subjects, the corresponding share is less than 25% in the Czech Republic, due to the disruption in the private business tradition due to the former communist regime. The number of family businesses is nevertheless growing. Despite this, family businesses in the Czech Republic have not been paid enough attention in education and andragogy research. Family business is a typical example of a workplace dependent on learning and intergenerational transfer. In agreement with Strážovská (2002), we regard as a family business a business whose owner regards it to be this, intends to pass it on to a close relative in the future, and – last but not least – the third requirement is that the business employs at least another one member of the family participating in its everyday management. The idea of shaping and passing on the business to the next generations is typical of family businesses more than any other type of businesses. Research in the situation of family businesses in the Czech Republic confirms this, showing that two out of three family businesses intend to pass on the business tradition, which fact shapes career development of individual members of these families quite significantly (comp. Schein 2010; Koubek 2015). Career as an ongoing process of individual development through gradual acquisition of knowledge, experience and responsibility in specific areas seems to be shaped considerably by intergenerational learning in Czech family businesses. On the other hand, half of the businesses have not started to pass these on yet. It is also true that respondents from family businesses predicted the process to take relatively long. (Situace rodinných firem [How well off are family businesses]). In the qualitative research survey we performed we focused on the process of intergenerational learning in the specific family business environment.
Links
GA13-07234S, research and development projectName: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Czech Science Foundation, Intergenerational Learning in Various Social Environments
PrintDisplayed: 23/5/2024 06:01