Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1368646, author = {Češková, Tereza and Knecht, Petr}, article_number = {2}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.4}, keywords = {problem-solving competence; problem-oriented learning task; problem-oriented learning situation; primary education}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis Scholae}, title = {Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy}, url = {http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_2_04.pdf}, volume = {10}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 1368646 AU - Češková, Tereza - Knecht, Petr PY - 2016 TI - Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy JF - Orbis Scholae VL - 10 IS - 2 SP - 93-115 EP - 93-115 PB - Karolinum SN - 18024637 KW - problem-solving competence KW - problem-oriented learning task KW - problem-oriented learning situation KW - primary education UR - http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_2_04.pdf L2 - http://www.orbisscholae.cz/archiv/2016/2016_2_04.pdf N2 - Jedním z projevů nové kultury vyučování a učení souvisejících s aktuálně probíhající kurikulární reformou je (znovu)obnovení zájmu o problémové vyučování a učení. Předkládaná studie se zabývá analýzou výukových situací směřujících k rozvíjení kompetence k řešení problémů ve výuce přírodovědy. Autoři hledají odpověď na otázku, jaké je zastoupení a délka jednotlivých fází problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ. Zkoumáno je 10 videozáznamů vyučovacích hodin přírodovědy, které byly pořízeny v rámci IVŠV videostudie v letech 2010/2011. Při identifikování problémově orientovaných výukových situací vycházíme z přístupu Problem-based learning. Data jsou analyzována na základě jednotlivých fází problémově orientovaných výukových situací (kategorie: Strukturování problému, Iniciování, Analyzování problémově orientované úlohy, Vyhledávání informací, Syntetizování výsledků, Sumarizování řešení, Prezentování řešení a Reflektování procesu řešení). Výsledky naznačují, že nejvíce času je ve výuce věnováno analyzování problému a sumarizování řešení. Dále se ukazuje, že čím je fáze náročnější na kognitivní aktivizaci žáků, tím méně je ve zkoumané výuce zastoupena. Předkládaná studie na pozadí úvah o (ne)kvalitě školní výuky může pomoci objasnit, zda a jak se problémově orientované vyučování ve výuce přírodovědy uplatňuje, případně jakým způsobem by se mělo do výuky implementovat, aby přispívalo k rozvíjení nové kultury vyučování a učení. ER -
ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT. Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy. \textit{Orbis Scholae}. Karolinum, 2016, roč.~10, č.~2, s.~93-115. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2017.4.
|