C 2016

Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava

SKOPAL, Pavel

Základní údaje

Originální název

Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava

Název anglicky

Singing and Dancing with the Occupiers. German Movies´ Reception in the Protectorate Bohemia and Moravia

Autoři

SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Praha, Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury, od s. 183-203, 21 s. 2016

Nakladatel

Národní filmový archiv

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/16:00088582

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7004-176-5

Klíčová slova česky

lokální historie; dějiny Brna; dějiny kinematografie; filmová distribuce

Klíčová slova anglicky

local history; history of Brno; history of cinema; film distribution

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 11. 2018 23:44, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá změnou postoje českého publika k distribuční nabídce a důvody, které vedly k postupnému nárůstu návštěvnosti německé žánrové produkce. Případová studie o brněnském publiku ukazuje, že návštěva kina, které promítalo německý film, nebyla chápána jako akt kolaborace nebo rezignace, ale jako chování, které pomáhalo definovat národní jednotu. Zatímco v první fázi protektorátu do roku 1941 zahrnoval rejstřík "českého chování" také návštěvu českých filmů a vyhýbání se produkci německé, tento model se změnil v následujících letech a některé z říšských snímků byly adoptovány do českého chování prostřednictvím neněmeckých hvězd těchto filmů.

Anglicky

The essay researched on a changing attitude of the Czech audience to film distribution and asked the question on reasons and conditions of rising attendance on the German popular genre production. The case study on the Brno audiences reveals that visiting theatres which were screening German movies was perceived not as an act of collaboration or resignation, but as one of types of behaviour which helped to define national identity. While during the first period of the Protectorate till 1941, the register of “Czech behaviour” included visiting Czech movies and avoiding German production, this model was changing during the following years and some of the Reich´s movies were “adopted” into the “Czech behaviour” through their non-German stars.

Návaznosti

GA16-13375S, projekt VaV
Název: Česká filmová kultura a německá okupace: procesy kulturního transferu
Investor: Grantová agentura ČR, Česká filmová kultura a německá okupace: procesy kulturního transferu