J 2017

Model dárcovského chování v České republice

HLADKÁ, Marie a Vladimír HYÁNEK

Základní údaje

Originální název

Model dárcovského chování v České republice

Název anglicky

A model of donor behavior in the Czech Republic

Autoři

HLADKÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír HYÁNEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Acta Oeconomica Pragensia, Praha, Vysoká škla ekonomická, 2017, 0572-3043

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50202 Applied Economics, Econometrics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/17:00094618

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

Klíčová slova česky

altruismus; charitativní dárcovství; motiv; nezisková organizace; filantropie; pro-sociální chování

Klíčová slova anglicky

altruism; charitable giving; motive; non-profit organisation; philanthropy; pro-social behaviour

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 11. 2023 09:27, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

Předkládaný článek se zaměřuje v ontologické rovině na zkoumání proměnných stojících v pozadí rozhodnutí jednotlivce darovat peníze neziskové organizaci a v gnoseologické rovině na zkoumání jejich vlivu na rozhodnutí darovat. Autoři provádí na základě content analysis nejvýznamnějších zahraničních výzkumů identifikaci a systematizaci faktorů, které mohou mít vliv na rozhodnutí jednotlivce darovat peníze a předkládají jejich vlastní kategorizaci. Následně výstupy kategorizace operacionalizují do výzkumného šetření a na základě jeho výsledků předkládají sadu proměnných, které mají u vybraného vzorku obyvatel České republiky vliv na rozhodnutí darovat peníze neziskovým organizacím. Dané proměnné jsou v textu rozděleny na proměnné endogenní, vnitřní (motivy) a proměnné exogenní, vnější (determinanty). Předkládaný článek dále porovnává, jak se výsledky výzkumného šetření shodují s výsledky zjištěnými v content analysis.

Anglicky

The article examines the variables underlying an individual’s decision to donate money to a nonprofit organisation. Based on a  content analysis of leading foreign research, we identify and systematise factors that may affect an individual’s decision to donate money, and we carry out an empirical testing in the Czech Republic. This article presents answers to the following question: which determinants affect significantly the willingness to donate? What does the model of donor behaviour look like on a selected sample? The authors apply a theoretical justification set of variables affecting donor behaviour to a questionnaire survey. Multiple linear regression analysis and binary logistic regression are used to determine which of the variables is the most influential. Among the statistically significant variables we can include: respondent’s income, age, relations with the organisation and employees, the final beneficiary, religious orientation, affection, compassion and solidarity, gratitude, social responsibility and moral obligation, self-centred, feel good, pity, faith in justice.

Návaznosti

GA14-06856S, projekt VaV
Název: Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí
Investor: Grantová agentura ČR, Vliv veřejných financí na strukturu zdrojů a produkci neziskových institucí