B 2016

Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí

DOBROVOLNÁ, Alena

Základní údaje

Originální název

Ústní interakce a rozvoj komunikační kompetence při výuce angličtiny s interaktivní tabulí

Název anglicky

Oral interaction and development of communicative competence in teaching English with an interactive whiteboard

Autoři

DOBROVOLNÁ, Alena (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 178 s. Cizí jazyky a jejich didaktiky: teorie, empirie, praxe. Svazek 2, 2016

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/16:00093078

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8484-1

Klíčová slova česky

žák; učitel; interaktivní tabule; interaktivní a tištěná učebnice; formy interakce; komunikace v cizím jazyce; komunikační kompetence; komunikační přístup; cvičení a jejich druhy; materiály pro interaktivní tabuli

Klíčová slova anglicky

learner; teacher; interactive board; printed and digital textbook; patterns of interaction; communication in a foreign language; communicative competence; communicative approach; exercises and their types; materials for an interactive board

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 4. 2017 12:40, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Publikace popisuje a shrnuje výzkum aktuálního tématu rozvoje komunikační kompetence v ústní interakci při výuce angličtiny s interaktivní tabulí. Cílem šetření bylo zjistit, vytvářejí-li učitelé žákům příležitosti k ústní interakci a navozují-li v hodinách anglického jazyka komunikační situace. Pozornost je zaměřena na to, zda a případně jak je ústní interakce v cílovém jazyce a její nácvik ovlivněna současným používání interaktivní tabule. Výzkumu byly podrobeny s tímto související jevy a oblasti – formy interakce, které učitelé používali při vyučování, typy činností, ke kterým IWB sloužila, technické úkony, které na ní učitel či žáci prováděli. Výzkumným nástrojem bylo kvalitativní strukturované pozorování ve vybraných školách v České republice, které vyústilo v analýzu observačních záznamů. Výsledky analýzy pak byly následně konfrontovány se závěry některých zahraničních a domácích výzkumných studií. K nejdůležitějším zjištěním, jež výsledky naznačují, patří, že učitelé, kteří neuplatňují principy komunikačního přístupu a jejichž výuka nemá činnostní charakter, používají interaktivní tabuli velmi tradičním způsobem a moderní technologie nijak nepřispívá ke změně jejich vyučovacího stylu. Výsledky výzkumu byly kriticky zhodnoceny a byla navržena možná řešení i směr dalšího zkoumání. e-ISBN 978-80-210-8485-8

Anglicky

The publication deals with current topic of development of communicative competence in oral interaction in lessons of English as a foreign language taught with an interactive whiteboard. The aim of the research was to find out if teachers create opportunities for learners to interact orally and if they induce communication situations in lessons of English. It aims to find out if and how the oral interaction in a target language and its practice are influenced while an interactive board is being used. The research focused on related areas – patterns of interaction which were applied by the teachers in the observed lessons, types of activities the interactive board was used for, technical operations performed on it by teachers and learners. The research instrument was qualitative structured observation carried out in chosen basic schools in the Czech Republic which lead to analysis of the observation records. The results were consequently confronted with the findings of some foreign and Czech research studies. One of the most important findings resulting from the observations is that teachers who do not apply the principles of communication approach use an interactive board in a very traditional way and modern technologies do not contribute to the change of their teaching style. The research results were critically evaluated and possible solutions as well as possibilities of further research were suggested. e-ISBN 978-80-210-8485-8