KOKEŠ, Radomír D. Tři argumenty pro Popelku: analytická východiska k porozumění jejímu úspěchu (Three Arguments for Cinderella: Analytical Recourses to Understaning its Success). In Tři oříšky pro Popelku. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 56-85. ISBN 978-80-7004-173-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Tři argumenty pro Popelku: analytická východiska k porozumění jejímu úspěchu
Name (in English) Three Arguments for Cinderella: Analytical Recourses to Understaning its Success
Authors KOKEŠ, Radomír D. (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Praha, Tři oříšky pro Popelku, p. 56-85, 30 pp. 2016.
Publisher Národní filmový archiv
Other information
Original language Czech
Type of outcome Popularizing texts and activities
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/16:00093129
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7004-173-4
Keywords in English film analysis; Cinderella; film style; film storytelling; fictional world; poetics of fiction; Czech cinema; history of film style; comparative analysis; cinematography
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 26/4/2017 08:36.
Abstract
Studie se snaží prostřednictvím detailního rozboru fikčního světa, vyprávěcích způsobů a filmového stylu najít, popsat a vysvětlit některé odpovědi na otázku, čím jsou Tři oříšky pro Popelku natolik výjimečné, že dosáhly takového tuzemského i mezinárodního statusu. Rozebírá konstrukční princip vrstvení, kterýžto představuje svého druhu štítek pro sadu vzájemně spolupracujících prostředků, postupů a rozsáhlejších taktik, dílem záměrných, dílem nezáměrných – ale zato stran studie plně záměrně depersonalizovaných. Všechny jsou však zakotveny v souvislostních rámcích dosavadních popelkovských adaptací na jedné straně (ve vztahu k vyprávění a fikčnímu světu) a dějin filmového stylu na straně druhé (vztah dlouhých záběrů, dlouhoohniskových objektivů a transfokací ke scénickému prostoru, k významovému uspořádání a k hypotetickému divákovi).
Abstract (in English)
This paper, through a systemic analysis of the film and its complex comparison with other Cinderella adaptations, as well as with domestic film traditions, attempts to find the answer to the question connected to why Three Nuts for Cinderella was able to gain such international understanding and popularity. The answer is seen in the central thesis of layering. Layering is used as a kind of label for a set of tools and tactics. All of them are rooted in a wider context of the previous adaptations of the fairy-tale (as for narration and world of fiction), or in the context of a history of film style (long takes, use of long lenses, etc.)
Links
MUNI/A/1129/2015, interní kód MUName: Kinematografie a modernita
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 25/5/2024 06:18