2016
Ekklesiologiaa, kristologiaa ja magiaa: Paavalin ehtoollistradition kognitiiven uudelleenarviointi
KAŠE, VojtěchZákladní údaje
Originální název
Ekklesiologiaa, kristologiaa ja magiaa: Paavalin ehtoollistradition kognitiiven uudelleenarviointi
Název česky
Eklésiologie, christologie a magie: Kognitivní znovupromýšlení tradice pavlovského stolování
Název anglicky
Ecclesiology, Christology and Magic: Cognitive Reconsideration of the Pauline Meal Tradition
Autoři
KAŠE, Vojtěch (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Helsinki, Raamattu ja magia, od s. 238-264, 27 s. Suomen eksegeettisen seuran julkaisuja 110, 2016
Nakladatel
Suomen eksegeettinen seura
Další údaje
Jazyk
finština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Finsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00093234
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-951-9217-65-9
Klíčová slova česky
počátky eucharistie; Večeře Páně; kognitivní teorie rituálu; Pavel z Tarsu
Klíčová slova anglicky
eucharistic origins; Lord's Supper; cognitive ritual theories; Paul of Tarsus
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2017 10:51, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Artikkelissa Ekklesiologiaa, kristologiaa ja magiaa: Paavalin ehtoollistradition kognitivinen uudelleenarviointi Vojtěch Kaše tarkastelee Paavalin ehtoolliskuvauksia rituaalitutkimuksen näkökulmasta. Kašen mukaan 1. Korinttilaiskirjeen ehtoollistekstejä on viime aikoina tullkittu enimmäkseen yhteisöllisestä näkökulmasta, jolloin rituaalinen puoli on jäänyt vähemmälle tarkastelulle. Kaše soveltaa teksteihin rituaalisen käyttäytymisen teoriaa, E. Thomas Lawsonin ja Robert N. McCauleyn kehittämää rituaalisen kompetenssin teoriaa sekä kognitiivista teoriaa magiasta, erityisesti niin kutsuttua käsitteellisen sulautumisen teoriaa. Tarkastelun avulla Kaše osoittaa, että Paavalin ehtoollisen yhteydessä käyttämä metaforinen kieli leivästä ja Kristuksen ruumiista ei rajoitu vain yhteisölliseen käsitykseen leivästä ja ruumiista seurakuntayhteisönä, vaan avautuu kristologian suuntaan. Kaše päätyykin toteamaan, että Paavalin kuvaama ehtoollinen synnytti uskoa toiminnan rituaaliseen vaikuttavuuteen ja ehtoolliselementtien erikoislaatuisuuteen, ja että tämän vuoksi puhtaan ekklesiologinen tulkinta varhaisesta ehtoollisesta jää väistämättä vajavaiseksi.
Česky
V článku Ekléziologie, christologie a magie: Kognitivní přehodnocení pavlovské tradice Večeře Páně Vojtěch Kaše zkoumá Pavlovu tradici stolování z perspektivy teorie rituálu. Podle Kašeho bylo v nedávném bádání o tradici stolování v 1. Listu Korintským většinou zdůrazňováno komunitní hledisko a méně pozornosti se věnovalo hledisku rituálnímu. Kaše využívá teorii ritualizovaného chování, teorii rituální kompetence vyvinutou Thomasem E. Lawsonen a Robertem N. McCauleym a kognitivní teorii magie, zejména tzv. teorii konceptuálního míšení. Kašeho analýza ukazuje, že metaforický jazyk používaný Pavlem ve spojení s chlebem a Kristovým tělem není omezen na komunitní chápání chleba jakožto církve, ale otevírá se take ve směru christologické interpretace. Kaše proto dochází k závěru, že čistě ekléziologický výklad počátků eucharistie je nevyhnutelně nedostatečný.
Anglicky
In the article Ecclesiology, Christology and Magic: Cognitive Reconsideration of Pauline Lord's Supper Vojtěch Kaše investigates the Pauline meal tradition from the perspective of ritual theory. According to Kaše, the recent scholarship, in most cases, has overemphasized communal aspect of the meal. Much less attention has been paid to the ritual aspect. To push the scholarship into this direction, Kaše analyzes the materiel by using the theory of ritualized behavior, the ritual competence theory developed by Lawson and McCauley, and the cognitive theory of magic, especially in its combination with the conceptual blending theory. Kaše's analysis demonstrates that the metaphorical language used by Paul in the association with bread and Christ's body cannot by constrained by communal understanding of the bread as the church, but that it also opens a scope for a christological interpretation. Therefore, Kaše concludes, purely ecclesiological interpretation of eucharistic origins is inevitably insufficient.
Návaznosti
MUNI/M/1867/2014, interní kód MU |
|