DIVIŠOVÁ, Vendula. Džihádistická propaganda v zemích Západu za účelem rekrutace. Rexter. Centrum pro bezpečnostní a strategická studia o.s., 2016, roč. 2016, č. 2, s. 1-28. ISSN 1214-7737.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Džihádistická propaganda v zemích Západu za účelem rekrutace
Název anglicky Jihadist Recruitment Propaganda in the West
Autoři DIVIŠOVÁ, Vendula (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Rexter, Centrum pro bezpečnostní a strategická studia o.s. 2016, 1214-7737.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50601 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00093326
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky Jihadist Propaganda; Recruitment; Radicalization; Foreign Fighters; Lone Wolves.
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 27. 4. 2017 10:53.
Anotace
V tomto příspěvku jsou analyzována džihádistická propagandistická videa s cílem rekrutace zahraničních bojovníků nebo „osamělých vlků“ v zemích Západu. Cílem je identifikovat, jaké typy argumentů jsou používány k rekrutaci nových džihádistů a následně vyhodnotit, do jaké míry tyto narativy odpovídají aktuálním teoretickým vysvětlením procesu radikalizace. Článek dochází k závěru, že diskurs používaný ve videích typicky spojuje spíše povrchní argumenty týkající se víry a argumenty cílící na osobnost potenciálních rekrutů. V tomto druhém případě jsou používány dva narativy, které jsou označeny jako „narativ normality“ a „narativ zoufalosti“. Nakonec je zdůrazněn význam pozitivních emocí během pokusů o rekrtutaci. Život džihádisty je vykreslován jako poskytující pocity pýchy, odvahy, štěstí a dokonce nejvyššího smyslu a zároveň dobrodružství a vzrušení. Je argumentováno, že převaha pozitivních emocí v propagandistických videích může ještě zvýšit relevanci některých nedávných vysvětlení terorismu zdůrazňujících aktivní vyhledávání pozitivních emocí rekruty a tedy volání po snahách humanizovat teroristy, tak aby bylo možné pochopit jejich radikalizaci.
Anotace anglicky
Jihadist propaganda videos directed towards the purpose of foreign fighters‘ or lone wolves‘ recruitment in the Western countries are analysed in this paper. The aim is to identify what kinds of arguments are being used to recruit new jihadists and subsequently to evaluate to what extent these narratives correspond with current theoretical explanations of the radicalization process. It concludes that the discourse used in the videos typically intermingles rather superficial arguments revolving around faith and arguments targeting the personality of the potential recruits. In the latter case, two main narratives are being used which are labelled as “narrative of normalcy” and “narrative of desperation”. Finally, the importance of positive emotions in the recruitment efforts is emphasized. The jihadist life is depicted as providing feelings of pride, courage, happiness or even ultimate meaning together with an adventure and excitement. It is suggested that the dominance of the positive feelings in the propaganda videos may further increase relevance of some recent terrorism explanations highlighting the active search for positive emotions by the recruits and thus calling for efforts to humanize the agents of terrorism in order to understand their radicalization.
Návaznosti
MUNI/A/1110/2015, interní kód MUNázev: Aktuální problémy politologického výzkumu II.
Investor: Masarykova univerzita, Aktuální problémy politologického výzkumu II., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 07:24