J 2016

Los ojos en coulisse o Kant entre bastidores : la deshumanización de Ortega vista por Václav Černý

BELLÓN AGUILERA, José Luis

Basic information

Original name

Los ojos en coulisse o Kant entre bastidores : la deshumanización de Ortega vista por Václav Černý

Name in Czech

Oči v křídlech, nebo Kant Offtage : Odlidštění Ortegy z pohledu Václav Černý

Name (in English)

The Eyes in the Wings, or, Kant Offtage : Ortega’s Dehumanization as seen by Václav Černý

Authors

BELLÓN AGUILERA, José Luis (724 Spain, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Études romanes de Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7399

Other information

Language

Spanish

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/16:00093430

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

Dehumanization; Ortega; V. Černý; Kantian aesthetics

Keywords in English

Dehumanization; Ortega; V. Černý; Kantian aesthetics

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 18/4/2017 14:01, Mgr. Igor Hlaváč

Abstract

V originále

Este artículo trata de La deshumanización del arte (1925) del fiósofo espanol José Ortega y Gasset, centrándose en la lectura que de la misma hace el hispanista y fiósofo checo Václav Černý en un trabajo de 1929. El artículo se concentra en La deshumanización, no en todos los escritos anteriores y posteriores, sobre arte y literatura, del fiósofo madrileno, por ser el que es analizado en la obra citada de V. Černý. El hispanista y fiósofo checo mantiene que el manifisto teórico de Ortega sobre el arte y las literaturas de vanguardia y sus tesis sobre las mismas, aparentemente rupturistas, se anclan en la teoría estética de Kant, y por tanto comparten elementos con la teoría estética del romanticismo alemán, objetivo fundamental del ataque, junto al realismo, del fiósofo madrileno. El análisis de V. Černý es interesante para, primero, reconstruir la tesis de una ideología literaria compartida en el campo literario y, segundo, la de un inconsciente ideológico común que la estructuraría. El trabajo fializa sennalando otras cuestiones que suscita el excelente análisis de V. Černý.

In Czech

Tento článek se zabývá španělský filozof Ortega Theorie odlidštěného umění (1925), ale se zaměřením na tom, jak jej český hispanista a filosof V. Černý četl a interpretoval, v práci publikované v roce 1929. Článek pojednává právě o Odlidštěním umění, ne o jiném traktátu španělského filozofa. Podle V. Černého, Ortegův teoretický manifest, zřejmě průlomový, je ve skutečnosti zakořeněné v Kantianové estetice, sdílení mnoho prvků s romantismu a realismu, paradoxně hlavních cílů útoku Ortega. V. Černého analýza je zajímavý jednak rekonstruovat myšlenku literární ideologie sdílená v literárním poli, a zadruhé, že existuje společný „ideologický podvědomý“. Článek se zavírá poukazem dalších otázek způsobených analýzou V. Černý.

Files attached

1_EtudesRomanesDeBrno_46-2016-1_16_Kant_Ortega.pdf
Request the author's version of the file