BELLÓN AGUILERA, José Luis. Los ojos en coulisse o Kant entre bastidores : la deshumanización de Ortega vista por Václav Černý. Études romanes de Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2016, roč. 37, č. 1, s. 153-166. ISSN 1803-7399. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/ERB2016-1-14.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Los ojos en coulisse o Kant entre bastidores : la deshumanización de Ortega vista por Václav Černý
Název česky Oči v křídlech, nebo Kant Offtage : Odlidštění Ortegy z pohledu Václav Černý
Název anglicky The Eyes in the Wings, or, Kant Offtage : Ortega’s Dehumanization as seen by Václav Černý
Autoři BELLÓN AGUILERA, José Luis (724 Španělsko, garant, domácí).
Vydání Études romanes de Brno, Brno, Masarykova univerzita, 2016, 1803-7399.
Další údaje
Originální jazyk španělština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/16:00093430
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/ERB2016-1-14
Klíčová slova česky Dehumanization; Ortega; V. Černý; Kantian aesthetics
Klíčová slova anglicky Dehumanization; Ortega; V. Černý; Kantian aesthetics
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 18. 4. 2017 14:01.
Anotace
Este artículo trata de La deshumanización del arte (1925) del fiósofo espanol José Ortega y Gasset, centrándose en la lectura que de la misma hace el hispanista y fiósofo checo Václav Černý en un trabajo de 1929. El artículo se concentra en La deshumanización, no en todos los escritos anteriores y posteriores, sobre arte y literatura, del fiósofo madrileno, por ser el que es analizado en la obra citada de V. Černý. El hispanista y fiósofo checo mantiene que el manifisto teórico de Ortega sobre el arte y las literaturas de vanguardia y sus tesis sobre las mismas, aparentemente rupturistas, se anclan en la teoría estética de Kant, y por tanto comparten elementos con la teoría estética del romanticismo alemán, objetivo fundamental del ataque, junto al realismo, del fiósofo madrileno. El análisis de V. Černý es interesante para, primero, reconstruir la tesis de una ideología literaria compartida en el campo literario y, segundo, la de un inconsciente ideológico común que la estructuraría. El trabajo fializa sennalando otras cuestiones que suscita el excelente análisis de V. Černý.
Anotace česky
Tento článek se zabývá španělský filozof Ortega Theorie odlidštěného umění (1925), ale se zaměřením na tom, jak jej český hispanista a filosof V. Černý četl a interpretoval, v práci publikované v roce 1929. Článek pojednává právě o Odlidštěním umění, ne o jiném traktátu španělského filozofa. Podle V. Černého, Ortegův teoretický manifest, zřejmě průlomový, je ve skutečnosti zakořeněné v Kantianové estetice, sdílení mnoho prvků s romantismu a realismu, paradoxně hlavních cílů útoku Ortega. V. Černého analýza je zajímavý jednak rekonstruovat myšlenku literární ideologie sdílená v literárním poli, a zadruhé, že existuje společný „ideologický podvědomý“. Článek se zavírá poukazem dalších otázek způsobených analýzou V. Černý.
Anotace anglicky
This article deals with Spanish philosopher Ortega’s Th Dehumanization of Art (1925), but focusing in how Czech hispanist and philosopher V. Černý read it in a work published in 1929. The article discusses just The Dehumanization of Art, not the other essays on art and literature of Ortega, because these are not read by V. Černý. According to the latter, Ortega’s theoretical manifesto, apparently groundbreaking, is in fact rooted in Kantian aesthetics, sharing many elements with Romanticism and Realism, the main targets of Ortega’s attack. V. Černý analysis is interesting, firstly, to reconstruct the idea of a literary ideology shared in the literary field, and, secondly, that of the existence of a common ideological unconscious structuring it. Our article ends pointing out other questions incited by the analysis of V. Černý.
VytisknoutZobrazeno: 15. 6. 2024 01:37