HORKÁ, Hana. The Role of Education in Overcoming Violated Reciprocity between Man and Nature. In Hursen, C. PROCEEDINGS OF 5TH WORLD CONFERENCE ON LEARNING, TEACHING AND EDUCATIONAL LEADERSHIP. AMSTERDAM: ELSEVIER SCIENCE BV, 2015, s. 1174-1178. ISSN 1877-0428. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.217.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Role of Education in Overcoming Violated Reciprocity between Man and Nature
Autoři HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání AMSTERDAM, PROCEEDINGS OF 5TH WORLD CONFERENCE ON LEARNING, TEACHING AND EDUCATIONAL LEADERSHIP, od s. 1174-1178, 5 s. 2015.
Nakladatel ELSEVIER SCIENCE BV
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00093452
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISSN 1877-0428
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.217
UT WoS 000380499600182
Klíčová slova anglicky environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature; strategy; biophile orientation of education
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 9. 2. 2017 11:05.
Anotace
Within the intentions of eco-social educational theories, the author characterizes the so-called biophile (pro-natural) orientation of education. Considering that nature is a permanent part of the educational content and also a means of education, the author points out the possibilities of school instruction to overcome the manipulative perception of nature and primitive egocentric beliefs and values. She emphasizes the experiential and learning-by-doing orientation of the instruction and the work with children's images of the world of nature, which can develop a new way of critical thinking, leading to cessation of the existing way of damaging nature and to the anthropocentrism which is subdued to the environmental discipline and ethical awareness. (C) 2015 Published by Elsevier Ltd.
VytisknoutZobrazeno: 16. 6. 2024 11:17