2015
The Role of Education in Overcoming Violated Reciprocity between Man and Nature
HORKÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
The Role of Education in Overcoming Violated Reciprocity between Man and Nature
Autoři
HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
AMSTERDAM, PROCEEDINGS OF 5TH WORLD CONFERENCE ON LEARNING, TEACHING AND EDUCATIONAL LEADERSHIP, od s. 1174-1178, 5 s. 2015
Nakladatel
ELSEVIER SCIENCE BV
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00093452
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISSN
UT WoS
000380499600182
Klíčová slova anglicky
environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature; strategy; biophile orientation of education
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 2. 2017 11:05, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
Within the intentions of eco-social educational theories, the author characterizes the so-called biophile (pro-natural) orientation of education. Considering that nature is a permanent part of the educational content and also a means of education, the author points out the possibilities of school instruction to overcome the manipulative perception of nature and primitive egocentric beliefs and values. She emphasizes the experiential and learning-by-doing orientation of the instruction and the work with children's images of the world of nature, which can develop a new way of critical thinking, leading to cessation of the existing way of damaging nature and to the anthropocentrism which is subdued to the environmental discipline and ethical awareness. (C) 2015 Published by Elsevier Ltd.