D 2015

The Role of Education in Overcoming Violated Reciprocity between Man and Nature

HORKÁ, Hana

Základní údaje

Originální název

The Role of Education in Overcoming Violated Reciprocity between Man and Nature

Autoři

HORKÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

AMSTERDAM, PROCEEDINGS OF 5TH WORLD CONFERENCE ON LEARNING, TEACHING AND EDUCATIONAL LEADERSHIP, od s. 1174-1178, 5 s. 2015

Nakladatel

ELSEVIER SCIENCE BV

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00093452

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISSN

UT WoS

000380499600182

Klíčová slova anglicky

environmental education; eco-social theory of education; nature; education; relationship to nature; strategy; biophile orientation of education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 2. 2017 11:05, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Within the intentions of eco-social educational theories, the author characterizes the so-called biophile (pro-natural) orientation of education. Considering that nature is a permanent part of the educational content and also a means of education, the author points out the possibilities of school instruction to overcome the manipulative perception of nature and primitive egocentric beliefs and values. She emphasizes the experiential and learning-by-doing orientation of the instruction and the work with children's images of the world of nature, which can develop a new way of critical thinking, leading to cessation of the existing way of damaging nature and to the anthropocentrism which is subdued to the environmental discipline and ethical awareness. (C) 2015 Published by Elsevier Ltd.