SHMIDT, Victoria. «Spasem nashih detej»: k probleme diskursa kampanij v pol'zu reformy obshhestvennogo vospitanija detej s invalidnost'ju v Rossii. INTER: INTERaction. INTERview. INTERpretation. the Russian Academy of Sciences and the Russian Society of Sociologists, 2016, roč. 2016, č. 12, s. 5-20. ISSN 2307-2075.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název «Spasem nashih detej»: k probleme diskursa kampanij v pol'zu reformy obshhestvennogo vospitanija detej s invalidnost'ju v Rossii
Název česky „Zachráníme naše děti?“: diskursy kampaně ve prospěch reformy ústavní péče pro děti s postižením v Rusku
Název anglicky “Rescue our children?”: the discourses of campaigns in favor to reform residential care for disabled children in Russia
Autoři SHMIDT, Victoria (643 Rusko, garant, domácí).
Vydání INTER: INTERaction. INTERview. INTERpretation, the Russian Academy of Sciences and the Russian Society of Sociologists, 2016, 2307-2075.
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50302 Education, special
Stát vydavatele Rusko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Ćlánek v .pdf
Kód RIV RIV/00216224:14410/16:00088669
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky ústavní péče; morální kampaně; občanská žurnalistika; diskurs dětství; postižení
Klíčová slova anglicky residential care; moral campaigns; civic journalism; discourse of childhood; disability
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Victoria Shmidt, Ph.D., učo 320753. Změněno: 1. 3. 2018 14:14.
Anotace
Stat'ja fokusiruetsja na roli diskussij v social'nyh media i meste grazhdanskogo zhurnalizma v sovremennoj reforme obshhestvennogo vospitanija dlja detej s invalidnost'ju. Diskussii, imejushhie formu kampanij, analiziruetsja s tochki zrenija protivoborstvujushhih diskursov, peresmatrivajushhih podhody k invalidnosti ili svodjashhih problemu k svoeobraznomu tokenizmu kak formal'noj ustupke – iz-za vosproizvedenija ustanovok, sohranivshihsja blagodarja naslediju sovetskogo special'nogo obrazovanija. V stat'e proslezhivajutsja paralleli mezhdu sovetskim ideologicheskim diskursom i ideologicheskoj platformoj odnoj iz samyh rannih publichnyh kampanij protiv obshhestvennogo vospitanija. Raspoznavaja v diskurse aktivistov jetoj publichnoj kampanii defektologicheskoe videnie normy, a takzhe professional'noj pomoshhi i protivopostavlenie sem'i uchrezhdeniju, my issleduem ogranichenija «horoshih» moral'nyh panik v terminah Kojena kak neizbezhno vosproizvodjashhih diskursy, kotorye sootvetstvujut ozhidanijam auditorii, no vmeste s tem prodolzhajushhie segregirovat' detej s invalidnost'ju. Sootvetstvuja ozhidanijam auditorii social'nyh media, moral'nye kampanii formirujut obshhestvennoe mnenie i politiku otnositel'no uchrezhdenij dlja detej s invalidnost'ju. No grazhdanskij zhurnalizm ne dolzhen svodit'sja k kritike uproshhennyh konstrukcij i simuljakram grazhdanskogo uchastija. Zakljuchitel'naja chast' teksta obsuzhdaet opcii grazhdanskogo zhurnalizma kak uslovija posledovatel'nogo vosproizvedenija idej, sootvetstvujushhih sovremennym podhodam k pravam detej s invalidnost'ju. Al'ternativnye intervencii, osnovannye na obsuzhdenii raznyh tochek zrenija, osmyslenii provalov v pomoshhi vospitannikam uchrezhdenij, dekonstruirujut slozhivshiesja v ramkah moral'nyh kampanij interakcii mezhdu auditoriej i antreprenerami morali, prizyvaja zadumat'sja nad tem, kak sleduet otnosit'sja k stavshim privychnymi predpisanijam, chtoby reshit'sja na okazanie pomoshhi i prodolzhat' zanimat'sja.
Anotace česky
Článek projednává úlohu veřejných debat v médiích a občanské žurnalistice v rámci současné transformace systému ústavní péče pro děti s postižením. Obvykle se tyto debaty proměňují v morální kampaně a kvůli používání kontroverzních diskursů reprodukují tzv. defektologický diskurs postižení. Tento text zkoumá podobu diskursu současných kampaní proti ústavní péči a sovětského defektologického diskursu skrz analýzu jedné z prvních kampaní, která se uskutečnila v letech 2008-2009. Další část obsahuje rozpravu o možné alternativě morálních kampaní, občanské žurnalistice, jako možné cestě k vybudování fungujícího základu pro projekty za účelem obhájení práv dětí s postižením na vzdělávání. V rozporu s morálními kampaněmi má občanská žurnalistika základem participativní přístup. Přes zkoumání svých propadů v práci s těmi, kdo byl umístěn do ústavů a debaty kolem různých strategií podpory, ti kdo tvoří občanskou novinařinu, dekonstruují souvislost mezi publikem a lídry morálních kampaní.
Anotace anglicky
This text highlights the role of public debates in social media and civic journalism in the current reform of residential care for the children with disability. The debates often transformed into moral campaigns are explored in the context of mutually contesting discourses which either revise the approaches to disability or lead to tokenism because of reproducing the ideas inherent to Soviet special education. The article explores the compatibility of the Soviet defectological discourse and the ideological platform one of the earliest moral campaigns (2008-2009). The last part discusses the options for civic journalism in order to achieve the sustainable reproduction of relevant ideas within the projects towards providing the rights of children with disabilities. In contrast to moral campaigns with their inevitable symbolic participation the civic journalism practices co-participation in the life of children or those who experienced public care. By revising their falls in assisting to young people from institutions and debating various opinions about such assistance, those who practice civic journalism deconstruct the interactions between public and the entrepreneurs of moral campaigns.
Návaznosti
GA15-10625S, projekt VaVNázev: Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
Investor: Grantová agentura ČR, Diskurz a praxe péče o děti v českých zemích: segregace romských dětí a dětí s postižením od 19. století po současnost
VytisknoutZobrazeno: 6. 10. 2024 01:30